[scheikunde] Reactie met ethoxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

Reactie met ethoxide

Hallo,

Een andere vraag waar ik mee vastzit is de reactie van 1-acetyl-3,-4-dibromo-5-nitrobenzene met ethoxide. (zie afbeelding)

Ik weet dat er meer dan een producten gevormd worden en dat de een meer dan de ander is. Alleen ik weet niet hoe ik erachter kom welke product het meeste zal zijn en waarom.

Kan iemand in de goede richting helpen?
Bijlagen
v2.jpg
v2.jpg (37.91 KiB) 407 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Reactie met ethoxide

ben je akkoord met het feit dat het hier om nucleofiele aromatische substitutie gaat? Wat weet je over de volgorde van de reactiviteit van leaving groepen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 17

Re: Reactie met ethoxide

Ja, het is een nucleofiele aromatische substitutie.

Ik weet dat de ketone groep elektronen naar zich toe trekt. (electron withdrawing) Hetzelfde geldt voor de nitro groep, alleen deze is sterker in het elektronen naar zich toe trekken. Dus, de CH3CH2- groep zal dan een van de Br groepen moeten vervangen omdat de Br een zwakkere nucleofiel is vergeleken met CH3CH2OH groep. Heb ik het tot zover correct?

Maar dan rest de vraag:

Welke Br wordt vervangen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Reactie met ethoxide

Aha, hier komt het cruciale punt: in welke positie zal, als er het ethoxide op aanvalt, de ontstane negatieve lading best worden gestabiliseerd? Er is één groep die deze lading extra kan delocaliseren, maar dat is alleen het geval bij aanval op een specifieke Br.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 17

Re: Reactie met ethoxide

Okay, als het goed is moet de ethoxide zich vestigen aan de Br die dichtstbij de NO2 groep is omdat deze heel sterk elektronen naar zich toe trekt. De ontstane negatieve lading zal dan hier het meest gestabiliseerd worden?

Als dat correct is, hoe breng ik dat in kaart, door middel van resonantie structuren?

Of, ik zat ook te denken aan het feit dat de amino groep en de acyl groep ortho of para ten opzichte van de Br moeten staan omdat dit de enige manier is dat de elektronen van de ethoxide zich kunnen delocaliseren.

De foto is nu correct geplaatst ;)
Bijlagen
photo (2).JPG
photo (2).JPG (92.3 KiB) 407 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Reactie met ethoxide

askabatcha schreef: za 09 mar 2013, 19:25
Plaatje: https://www.dropbox....ymdult/aks2.JPG

Opmerking moderator

Liever rechtstreeks hier uploaden als bijlage in de toekomst :) . Dat is voor iedereen aangenamer. Lukt dat (in de toekomst) niet, horen we het wel.

aks2.JPG
aks2.JPG (92.3 KiB) 411 keer bekeken
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Reactie met ethoxide

askabatcha schreef: za 09 mar 2013, 19:25
dichtstbij de NO2 groep


Het antwoord moet nog iets verfijnder worden dan dat ;) , het gaat niet zozeer over de afstand, maar de precieze positie (ortho, meta of para). Het gaat inderdaad om resonantievormen - voor substitutie van beide Br zou je eens alle mogelijk resonantievormen van het respectievelijke intermediair moeten optekenen. Voor een hint over hoe je dit doet, zie de figuur hier. Dan kan je vergelijken in welke mate de twee posities verschillen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 17

Re: Reactie met ethoxide

Aha, dat is een goed beginpunt, Wikipedia. Ik zal de tekeningen toepassen om mijn eigen werk. Ik behandel de COCH3 groep als NO2 dan.

Klopt het dat de CH3CH2O ortho is gericht vanuit NO2's positie?

Reageer