Bepalen van torque

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Bepalen van torque

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en zit met een probleem waarop ik zelf geen antwoord heb omdat mijn kennis op dit gebied gewoonweg niet voldoende is. Vandaar de vraag of jullie mij kunnen helpen. Voor een vraagstuk moet ik het moment bepalen dat uitgeoefend moet worden om een systeem, dat een verdraaiing heeft ondergaan, weer rechtop te zetten. Het systeem (een gewicht met een CoG boven de centreline van een pijp) bevind zich op een bepaalde afstand van de plek waar het moment kan aangrijpen. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen en zou graag willen weten of jullie weten hoe dit vraagstuk aangepakt kan worden. Ik heb een afbeelding toegevoegd voor meer duidelijkheid. Heeft iemand een idee? Het moment wordt waarschijnlijk via een arm overgebracht op de pijp. Alvast bedankt,

Martin
Bijlagen
Torque problem.jpg
Torque problem.jpg (30.25 KiB) 381 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Bepalen van torque

Het is dus de bedoeling dat rechthoekig stukje terug rechtop te zetten ?

In dat geval moet volgens mij het uit te oefenen moment berekend worden als het product van het gewicht van de structuur, vermenigvuldigd met de horizontale afstand tussen de hartlijn van de pijp en het CoG. Als je de afstand kent van het CoG tot het middelpunt van de pijp, moet je deze afstand vermenigvuldigen met de sinus van de hoek waaronder het systeem verdraaid is. Die afstand vermenigvuldigd met het gewicht van de structuur is het benodigde moment.

Dat moment moet je dan 'tegengeven' op de pijp. Als de kracht tangentieel (dus volgens een raaklijn) inwerkt op de pijp, moet je als afstand de straal van de pijp nemen. Het product van de uitgeoefende kracht en die afstand moet dan gelijk in grootte (en natuurlijk tegengesteld in richting) zijn aan het moment dat je op de manier hierboven berekende.

Naarmate het stuk rechterop komt te staan zal ook het uit te oefenen moment kleiner worden zou ik denken.

Hoop dat dit je een beetje op weg zet.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Bepalen van torque

PS: de hoek waarvan je de sinus dient te nemen is de hoek die de structuur maakt met de verticale richting, voor alle duidelijkheid.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 2

Re: Bepalen van torque

@ dannypje

Bedankt voor de reactie! Het is inderdaad de bedoeling om het rechte stukje weer rechtop te zetten. Het gewicht van dat rechte stukje oefent, afhankelijk van de arm, welke weer afhankelijk is van de hoek waaronder het staat, een bepaald moment uit. Dat moment moet dan, denk ik tegengewerkt worden door uitoefening van een moment aan de andere kant (waar het kan aangrijpen), maar waar ik mee zit is dat de pijp, waar het moment op aan kan grijpen ook een verdraaiing kan opnemen. Als ik het goed heb is deze verdraaiing afhankelijk van de lengte van de pijp tussen het rechte deel en de plek waar het moment kan aangrijpen. Dat moment wordt door middel van een arm op de pijp gezet en aan de andere kant zou dan het verdraaide rechte stukje weer recht op moeten komen staan.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Bepalen van torque

Ik snap wat je bedoelt.

Hoe je dat berekent, weet ik echter ook niet. Maar ik neem aan dat naarmate het te leveren moment verkleint (omdat het stukje meer rechtop komt), de verdraaiing van de pijp ook zal afnemen (aangenomen dat het om een elastische verdraaiing gaat en de vervorming niet blijvend is natuurlijk). Misschien is het dan gewoon zaak om in het begin een hoger moment te leveren, dat de draaiing van de pijp compenseert.

Maar zoals gezegd, om dat te berekenen ... geen idee. Sorry
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer