Bepaling ijklijn verschillende metalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Bepaling ijklijn verschillende metalen

Hey,

Via uv-spectro hebben we een range aan concentraties gemeten van zowel koper als cobalt en deze vertoonden allebei een piek in de chromatogrammen en van de absorptiewaarde van deze piek en de verschillende concentraties hebben we zowel voor koper en cobalt een ijklijn gemaakt. Maar nu zou ik een ijklijn willen waarin beide metalen gecombineerd zijn. En dit zou kunnen gedaan en berekend worden via de wet van beer heb ik me laten vertellen. Maar zie niet goed in hoe het mogelijk is om zo een gecombineerde ijklijn op te stellen. Zou er iemand mij op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bepaling ijklijn verschillende metalen

heb je voor beide metalen op dezelfde golflengte gemeten?

In dit geval zou je in principe de twee aparte ijklijnen van de metalen kunnen optellen (en dus een relatie als A = a(c(Cu)) + b(c(Co)) + c krijgen).

Je spreekt over "chromatogrammen"? Heb je ook aan chromatografie gedaan, of bedoel je "spectogrammen"?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 15

Re: Bepaling ijklijn verschillende metalen

Hey, bedoel idd spectrogrammen wat dit is met uv-spectrometie gedaan. en ze liggen niet op dezelfde golflengte de pieken. De koper piek ligt bij 610nm en de cobalt bij 638nm.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bepaling ijklijn verschillende metalen

Aha, ik kan mij herinneren dat ik zelf zoiets heb gedaan...

Wat je dan nodig hebt is een ijklijn per element, per golflente (steeds A = a log c + b). Daarna kan je per golflente een gecombineerde ijklijn maken, door de twee ijklijnen van de elementen op te tellen (A = a(log c(Cu)) + b(log c(Co)) + c).

Je onbekende kan je dan meten op beide golflengtes. Gezien deze zowel Co als Cu kan bevatten heb je hier twee onbekenden, dewelke je kan vinden door een stelsel op te lossen dat gecombineerde ijklijnen voor beide golflengtes bevat.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 15

Re: Bepaling ijklijn verschillende metalen

Hey, dus als ik het goed begrijp:

men koper ijklijn heeft als functie voorschrift y = 28,335x

men cobalt ijklin heeft als functie voorschrift y = 33,428x

Waarin y de absorptie is en x de concentratie.

Dus hoe moet ik nu verder want dan zou het zijn y1+Y2 = 28,335X1 + 33,428x2 maar hoe kan ik daar een vergelijking van tekenen dat snap ik nog steeds niet precies.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bepaling ijklijn verschillende metalen

"x" zal wel "log van concentratie" zijn.

Maar hier ga je er niet mee komen - tenzij je aanneemt dat Co niet (helemaal niet) absorbeert op de golflengte waar Cu een piek heeft (en vice versa). Maar dat is eigenlijk niet juist.

In principe moet je voor beide golflengten zowel een ijklijn voor Cu als voor Co opstellen. Die kan je dan per golflengte optellen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bepaling ijklijn verschillende metalen

@brammeke, je vraagt om "een ijklijn waarin beide metalen gecombineerd zijn". Bedoel je dat je een enkele waarde wilt meten waaruit via een ijklijn een somconcentratie kan vaststellen? Waar Typhoner nu naar op weg is (en dat is de juiste weg!) is om je 4 ijklijnen te laten maken! (en twee daarvan zijn waarschijnlijk niet eens recht).

Berichten: 15

Re: Bepaling ijklijn verschillende metalen

Hey,

De somconcentratie zou idd beter zijn. Bij 1 enkele golflengte.

en @Typhoner het is echt in functie van concentratie en niet in functie van log concentratie. Want heb concentraties gemaakt van 0,001M tot 0,01M van een oplossing en hiervan bij de golflengte van de piek de absorptie waarde bekeken en deze absorptiewaarde van de piek uitgezet ten opzichte van de concentratie. Dus het is wel degelijk de concentratie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bepaling ijklijn verschillende metalen

brammeke schreef: zo 10 mar 2013, 10:16
het is echt in functie van concentratie en niet in functie van log concentratie.


ja, juist. Ik weet ik waar ik met mijn gedachten zat.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bepaling ijklijn verschillende metalen

Tja.... als je 1 meting wilt doen dan moet je een punt in het spectrum vinden waar beide stoffen dezelfde absorptie-coefficient hebben, dus tussen de pieken in. En dan hoop ik dat:
  • je rooster/golflengtebepaling heel erg stabiel is
  • je ijklijn nog een beetje recht is daar
  • de absorptie op dat kruispunt nog acceptabel hoog is

Reageer