Liquorcirculatie defecten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Liquorcirculatie defecten

In Prometheus staat onderstaand plaatje, betreffende de liquorcirculatie:
Schermafdruk-2.jpg
Schermafdruk-2.jpg (47.76 KiB) 3073 keer bekeken
Nu vroeg ik mij wat er zal gebeuren als de cisterna pontomedullaris verstopt raakt. Is er een soort systeem dat er voor zorgt dat er meer liquor wordt aangemaakt als er minder terugkomt uit de circulatie? Of is het een onafhankelijk mechanisme? Er moet toch wel iets zijn, dat het geheel in beweging brengt? En dat 'iets' kan vast ook wel beïnvloedt worden... :P

Ik kon alleen maar info vinden over verstopping van de aqueductus van Sylvius, waarbij als gevolg daarvan een hydrocefalus kan ontstaan. Maar intuïtief zou ik denken dat een omhoogwerkend mechanisme minder snel verstopt raakt dan een dalend mechanisme. Een tumor zal daar echter geen onderscheid tussen maken...Kan de cisterna pontomedullaris überhaupt wel dusdanig verstopt raken, dat er niet tot nauwelijks liquor terug de ventrikels in stroomt? Je hoort en leest namelijk alleen maar over verstoppingen van de aqueductus.

Ik weet dat de liquor wordt gevormd in de plexus choroidei, die in alle vier de ventrikels voorkomen. Totaal bevindt zich zo'n 150 mL in ventrikels en subarachnoidale ruimte. Maar ik kon dus nergens iets vinden over een (directe) beïnvloeding van deze liquorproductie...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Liquorcirculatie defecten

De trilharen van het ependym zorgen voor de circulatie.

In principe kun je overal een verstopping krijgen. Zelfs op spinaal niveau. Zoek bijvoorbeeld eens op syringomyelie.

Hoe de liquorproductie precies beinvloed wordt weten we niet en blijft een onderwerp van discussie. Normaliter is die

constant, maar met name 2 ziektebeelden wekken extra interesse:

1) Normal pressure hydrocefalus

2) Idiopatische intracraniele hypertensie

Bij 1 heb je een wijd ventrikelsysteem met normale druk.

Bij 2 heb je een slank ventrikelsysteem met hoge druk.

Bij 1 denken ze dat er te weinig liquor door de sinussen wordt opgenomen waardoor de druk stijgt, het ventrikelsysteem zich uitzet totdat uiteindelijk een soort balans wordt bereikt tussen aanmaak en afvloed (een groter ventrikelsysteem kan immers meer liquor bevatten voordat de druk stijgt).

Bij 2 denken ze dat het probleem zich bevindt op het niveau van de veneuze terugvloed. Omdat het ventrikelsysteem zich niet uitzet (omdat liquor > sinus ongestoord is) krijg je een hoge druk in het hoofd.

Waarom in beide gevallen er geen of onvoldoende feedback plaatsvindt is onbekend. Mogelijk dat er op basis van liquorsamenstelling toch iets van feedback plaatsvindt, maar dat is speculeren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Liquorcirculatie defecten

anusthesist schreef: za 09 mar 2013, 22:46
Bij 1 heb je een wijd ventrikelsysteem met normale druk.

Bij 2 heb je een slank ventrikelsysteem met hoge druk.
Het principe van wijd -> lagere druk, slank -> hogere druk is simpel...maar wat beschouw je precies als een 'wijd' of 'slank' ventrikelsysteem? Bedoel je daarmee alleen grotere/kleinere ventrikels (alle vier)? Grotere/kleinere plexus choroidei? Beide?

Hoe zit het eigenlijk met de zuurgraad? Want de liquor bevat meer H+ dan het bloedplasma, waar het vaak mee wordt vergeleken. Wat gebeurt er als er op een of andere manier de liquor te veel of te weinig H+ bevat? Zijn er receptoren die de samenstelling van de liquor in de gaten houden, zodat er optimale regulatie plaats kan vinden? En is daar dus wel een negatief feedback systeem aanwezig?

Je zou dan kunnen veronderstellen dat er bij een concentratie tekort van een bepaalde stof (laten we H+ even aanhouden), de hoeveelheid vloeistof daalt zodat de concentratie van die stof weer toeneemt in de liquor. Eveneens omgekeerd; bij hoge concentratie van H+, meer vloeistof om de concentratie van H+ te laten dalen. Uiteraard ook speculatie, totdat er een bron wordt gevonden.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Liquorcirculatie defecten

Het ventrikelsysteem zelf is wijd (uitgezet) of slank (tot op zekere hoogte normaal). Vaak is dit nattevingerwerk (dus hoe wijd vindt de radioloog of een andere beoordeler het ventrikelsysteem in relatie tot de mate van atrofie). Je hebt wel zoiets als de bicaudate index, maar in de praktijk wordt hier weinig mee gewerkt.

Verwacht je een disproportionele grootte tussen de ventrikels onderling als ze allemaal gewoon met elkaar in verbinding staan? Zoals een NPH of IIH.

Nee, dan zou ik verder moeten gaan speculeren over de speculaties die jij hebt over mijn speculaties. Wordt mij iets te bont. Mooie zoekopdracht voor een regenachtige zondagmiddag ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer