[wiskunde] Rationale functie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Rationale functie

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het vastlopen op deze wiskunde som, zou iemand mij hierbij kunnen helpen en gelijk uitleg bij kunnen geven? pls?

/= staat voor een breuk, want de volgende som hieronder is een breuk ;) =

x^4+x^2-2 /

x^4+3x^2+2

Thanks,

Dave010

(voor onduidelijkheden zie bijlage, (als het gelukt is om dit bij mij te uploaden want hij deed een beetje raar mja ;) )
Bijlagen
wiskunde.docx
(27.16 KiB) 48 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Rationale functie

Misschien ook even uitleggen wat je opdracht is? En toon meteen ook maar wat je al geprobeerd hebt ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Rationale functie

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Rationale functie

De opdracht is om het te herleiden (naar nul)

ik was al aan het proberen om dingen weg te strepen en de x^2 gelijk te stellen aan een bepaald getal (in mijn geval x^2=p)

van af dat punt liep ik vast (en nog steeds)

ik kreeg dus :

p^2+p-2/p^2+3p+2

hier probeerde ik verder de twee "formules" te ontbinden (dus in haakjes te krijge)

dit lukte mij niet en ik weet zelf ook niet wat de juiste manier is ;)

ik ben btw op deze som gekomen, want zag een soortgelijke in me beok staan.(ik heb paar dingen aan de som gewijzigd) nu blijkt dat ik de som zo heb gewijzigd dat de manier hoe je die andere som moet oplossen geen zin had. vandaar help haha

gr dave010

(4e klas vwo)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Rationale functie

Even voor de goede orde: wat bedoel je met "herleiden naar nul"? Dat je dit moet oplossen:
\(\frac{x^4 + x^2 - 2}{x^4 + 3x^2 + 2} = 0\)
?

Ben je bekend met de discriminant?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Rationale functie

jep dat is wat ik bedoel met het herleiden naar nul.

ja ik ben al bekend van wat het discriminant is b^2 -4*a*c

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Rationale functie

Drieske schreef: za 09 mar 2013, 19:28
Even voor de goede orde: wat bedoel je met "herleiden naar nul"? Dat je dit moet oplossen:
\(\frac{x^4 + x^2 - 2}{x^4 + 3x^2 + 2} = 0\)
?

Ben je bekend met de discriminant?
Die heb je hier niet nodig. Je kunt teller en noemer in de vorm (x²+r)(x²+s) schrijven en vervolgens met de ontbinding volgens de product-som methode r en s vinden. Je vindt dan automatisch de waarden van x waarvoor de breuk nul wordt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Rationale functie

Duizenden wegen leiden naar Rome ;) . De discriminant is algemeen en zorgt ervoor dat je ook andere gevallen kunt oplossen. Op zich komt jouw manier gewoon op hetzelfde neer uiteindelijk.

Maar goed, dave010, kun je hiermee niets doen? Het komt sowieso vooral neer op het vinden van je nulpunten. Lukt dat?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer