[natuurkunde] Niet-mengbare vloeistoffen in U-vormige buis vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 77

Niet-mengbare vloeistoffen in U-vormige buis vraagstuk

In een u-vormige buis met benen 50cm lengte gieten we tot op halve hoogte water. Daarna gieten we één van de benen vol met olie (ρ = 918 kg/m3). Bereken die hoogte van de oliekolom?

Snap niet hoe ik hier aan moet beginnen. :-(

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Niet-mengbare vloeistoffen in U-vormige buis vraagstuk

Voor de druk P in een voeistof op een hoogte h geldt: P = ρ∙g∙h, waarbij ρ de dichtheid van de vloeistof in kg/m³ voorstelt, g de valversnelling en h de hoogte in meter. Maak eens een tekening van de gegeven situatie en maak vervolgens gebruik van de hoofdwet van de hydrostatica om de gevraagde hoogte van de oliekolom te vinden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 77

Re: Niet-mengbare vloeistoffen in U-vormige buis vraagstuk

Heb ik al gedaan maar ik weet niet goed hoe ik me die tekening moet voorstellen.

Men giet dit vol maar terwijl gaat het kwik langs de andere ook wat ook, waardoor dit linkerbeen niet meer helemaal vol is...

Berichten: 77

Re: Niet-mengbare vloeistoffen in U-vormige buis vraagstuk

Oke weet het al want holie = h water2

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Niet-mengbare vloeistoffen in U-vormige buis vraagstuk

Merk op dat ρolie<ρwater. Merk verder op dat moet gelden: ρolie:ρwater = hwater:holie. Ga dit laatste na door de hoofdwet van de hydrostatica toe te passen. Wat wordt nu de gevraagde hoogte van de oliekolom?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer