Springen naar inhoud

trommelvlies

• Log in om te kunnen reageren

SjeSja

SjeSja

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2013 - 01:05

Het trommelvlies kan beschadigd raken bij blootstelling aan te luid geluid. Te luid heeft te maken met de amplitude van de trillingen.
Maar hoe zit het met de frequentie van de trillingen? Kan een geluid op een frequentie die het menselijk oor niet kan waarnemen het trommelvlies doen scheuren als de amplitude maar hoog genoeg is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2013 - 13:21

Ik stel me het oor voor als een laagdoorlaat filter (gehoorgang = weerstand, trommelvlies = condensator). Als je aan zo'n systeem een te hoge frequentie aanbiedt, valt er bijna geen spanning over de condensator.

Naar die analogie zou ik denken dat je een trommelvlies niet kan beschadigen door een hoge amplitude bij een voor het oor onhoorbare frequentie.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2013 - 13:44

Het feit dat we hoge frequenties niet horen komt doordat de componenten van het binnenoor niet resoneren op die frequenties. Ik zou echter niet durven stellen dat dit ook voor het trommelvlies geldt.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3054 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2013 - 17:40

Het optreden van schade en lichamelijke klachten is onderzocht met het oog op gemoduleerd ultrageluid, waarbij een nauwe bundel ultrageluid van hoge intensiteit op een persoon wordt gericht om hem geluid te laten horen zonder omstanders te storen. Het wordt soms aangeduid met de merknamen Audio Spotlight en Hypersonic Sound. Voorlopig mag dat ultrageluid niet luider zijn dan 145dB. Blootstelling aan ultrageluid van meer dan 140 dB van 20-40 kHz kan leiden tot verschijnselen van misselijkheid, hoofdpijn, tinnitus, pijn, duizeligheid en vermoeidheid. Een gescheurd trommelvlies staat daar niet bij.

Spotlight
Hypersonic
safe use of high-intensity ultrasound

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures