Springen naar inhoud

chromatografie zetmeel

• Log in om te kunnen reageren

Avicenna

Avicenna

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2013 - 08:15

Hallo,
Onlangs hebben we een practicum gedaan waarbij zetmeel in water verwarmd werd. Vervolgens werd er een zwavelzuuroplossing in gegooid en moest het voor een langere tijd in een warm bad. Wanneer dit is gebeurd moesten we het chromatograferen waarbij het resultaat een chromatogram was waarbij je kon zien dat er zowel glucose als maltose is ontstaan bij de ontledingsreactie. Dit proces is best duidelijk voor mij.

Maar in het oorspronkelijke voorschrift stond dat het chromatogram na drogen moet worden ontwikkeld met een sproeireagens dat bestaat uit een mengsel van 0,2 M zilvernitraatoplossing en 5 M ammonia in de volumeverhouding 1 : 1.
Op welke reactie is deze techniek gebaseerd en wat zie je dan?

Ik heb hier al best lang naar zitten kijken maar kom er gewoon niet uit :(

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2134 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 maart 2013 - 12:43

Als je aan een ammoniakale oplossing van Ag+ in een reageerbuis glucose (reducerende suiker) toevoegt dan zie je een zilverspiegel ontstaan. Er treedt dan een redoxreactie op waarbij het glucose wordt geoxideerd en het Ag+ wordt gereduceerd tot Ag.
Ik heb geen ervaring met deze reactie in combinatie met chromatografie maar ik verwacht dat je een zwarte vlek zult zien door oxidatie van het zeer fijnverdeelde zilver.

Veranderd door Margriet, 11 maart 2013 - 12:46

Avicenna

Avicenna

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2013 - 23:21

Wat is dan de precieze rol van het ammonia in dit proces?

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2134 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 maart 2013 - 10:29

Door met het zilverion het complex Ag(NH3)2+ te vormen zorgt het NH3 er voor dat het Ag+ niet als Ag2O neerslaat in basisch milieu.

Je weet dat je het reagens niet mag bewaren? Google anders eens op Tollensreagens of zilverspiegel.

Avicenna

Avicenna

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2013 - 17:08

Je voegt dus veel ammonia toe en je krijgt het volgende resultaat toch?

C6H12O6(aq) + H2O(l) + 2 Ag(NH3)2+(aq)

425]=====>

3]C6H12O7(aq) + 2 H+(aq) + 2 Ag(s) + 4 NH3(aq)

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2134 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 maart 2013 - 12:27

Op zich goed alleen ontstaat in basisch milieu geen H+. Dus beter links van de pijl 2OH- zetten in plaats van H2O. En als je het helemaal mooi wilt doen dan links 3OH- zetten en in plaats van gluconzuur het gluconaation laten ontstaan.

Maar kijk hier eens:

http://www.experimen...verspiegel.html

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures