[natuurkunde] karnaughdiagrammen, formules en de schakeling maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

karnaughdiagrammen, formules en de schakeling maken

Geef de karnaughdiagrammen, formules en de schakeling voor de 5421/8421 codeomzetter.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: karnaughdiagrammen, formules en de schakeling maken

Opmerking moderator

Hoever kom je hier zelf al mee?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: karnaughdiagrammen, formules en de schakeling maken

Ik weet wel hoe je een karnaughdiagram, formule en schakeling moet maken. Alleen in dit geval begrijp ik het niet. Daarom hoop ik dat iemand een stukje begint, zodat ik ermee verder kan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: karnaughdiagrammen, formules en de schakeling maken

kun je ook omschrijven waarop je dan vastzit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: karnaughdiagrammen, formules en de schakeling maken

Het probleem is dat ik in dit geval niet weet hoe ik de karnaughdiagrammen moet invullen, zie hieronder:

Afbeelding

Zoals je ziet het zijn 8 diagrammen. Bij de 5421/8421 codeomzetter moet stap 1 binair 0000 omzetten naar 0000. Stap 2 binair 0001 omzetten naar 0001 etc. Alleen hoe kan je dit in een karnaugdiagram invullen. Het probleem zit hem in dat je meer uitgangen hebt (namelijk 4). Al was het 1 uitgang, dan was het een stuk makkelijker.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: karnaughdiagrammen, formules en de schakeling maken

Er zijn hier 4 uitgangen. Dus 1 Karnaughdiagram per uitgang, telkens gebruik makende van de 4 ingangen. Op die manier krijg je ook 4 formules, en later 4 schakelingen, 1 voor elke uitgang, en telkens met 4 ingangen.

Wat ik me afvraag, mag je hier de niet voorgestelde ingangscombinaties bvb 0110, 0111 als don't care beschouwen ?

En aangezien jij 8 diagrammen kreeg, is het dan ook de bedoeling om de omgekeerde richting te coderen ? (daarmee bedoel ik, eerst de linkerkolom als ingangen gebruiken, met de rechterkolom als uitgangen, en daarna met de rechterkolom als ingangen ?)
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 30

Re: karnaughdiagrammen, formules en de schakeling maken

Oke op die manier. Ik heb dit als volgt nu gedaan:

Afbeelding

Ik neem aan dat de rest als don't care kan worden opgeschreven, om zo de formule makkelijker te vereenvoudigen.

Dit moet ik nu ook doen voor de drie andere uitgangen.

Berichten: 7.068

Re: karnaughdiagrammen, formules en de schakeling maken

Ik weet niet of het de bedoeling is maar er zijn natuurlijk nog 6 andere mogelijke inputs:

0101 = 4 + 1 = 5 dus 4+1 = 0101

0110 = 4 + 2 = 6 dus 4+2 = 0110

0111 = 4 + 2 + 1 = 7 dus 4 + 2 + 1 = 0111

1101 = 5 + 4 + 1 = 10 dus 8 + 2 = 1010

1110 = 5 + 4 + 2 = 11 dus 8 + 2 + 1 = 1011

1111 = 5 + 4 + 2 + 1 = 12 dus 8 + 4 = 1100

Maar goed, ik weet dus niet of dat de bedoeling is of dat je inderdaad don't cares moet gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: karnaughdiagrammen, formules en de schakeling maken

1990 schreef: di 12 mar 2013, 11:42
Oke op die manier. Ik heb dit als volgt nu gedaan:

Afbeelding

Ik neem aan dat de rest als don't care kan worden opgeschreven, om zo de formule makkelijker te vereenvoudigen.

Dit moet ik nu ook doen voor de drie andere uitgangen.
Dat diagramma bekwam ik alvast ook voor de eerste uitgang, dus je hebt het door denk ik. Succes met de rest.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer