halfgeleider p-materiaal aansluiting op metaal

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

halfgeleider p-materiaal aansluiting op metaal

WSF-diode-2.PNG
WSF-diode-2.PNG (316.9 KiB) 213 keer bekeken
zwart ingevuld cirkeltje = een elektron in de geleideband

niet ingevuld cirkeltje = een gat in de valentie-band

plus in cirkeltje = gedoteerd atoom in n-laag, een positief ion

min in cirkeltje = gedoteerd atoom in n-laag, een negatief ion

In een oud boekje kwam ik bovenstaande afbeelding van een diode tegen. De afbeelding laat een diode zien in vier situaties:

Tekening 1: n-gedoteerd halfgeleidermateriaal maakt geen contact met p-gedoteerd halfgeleidermateriaal.

Tekening 2: n-materiaal maakt contact met p-materiaal. En deze diode is kortgesloten via een metalen draad. Het n- en p-materiaal maakt daartoe ook contact met metaal.

Tekening 3: de diode is onder spanning gezet (plus op de kathode van de diode). De diode geleidt nauwelijks stroom.

Tekening 4: de diode is onder spanning gezet (plus op de anode van de diode). De diode heeft een lage weerstand, geleidt stroom.

Onder de tekeningen staat ingetekend wat het elektrisch veld zou zijn.

Mijn vraag betreft de overgang metaal naar halfgeleider. Is het elektrisch veld dat geschetst is bij de vier tekeningen juist? Ik denk: dat wat daar getekend is niet klopt. Ik heb het vermoeden dat alleen het p gedoteerde halfgeleider materiaal een elektrisch veld heeft. Immers het p-materiaal heeft gaten in de valentieband, en deze kunnen recombineren met de elektronen van de metalen aansluiting. Het n-materiaal heeft nauwelijks gaten in de valentie-band, dus valt er ook niks te recombineren met de elektronen van de metalen aansluiting. Zo denk ik erover, maar hoe is het feitelijk?
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Reageer