[scheikunde] Analyse van organische oplosmiddelen in afvalwater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Analyse van organische oplosmiddelen in afvalwater

Hallo allemaal,

Ik ben met school bezig met een project om een afvalwaterzuiveringsinstallatie te bouwen.

Hiervoor moeten ook een aantal practica uitgevoerd worden en is er aan mij gevraagd of ik uit kan zoeken hoe je het beste de volgende organische oplosmiddelen in een monster afvalwater kan analyseren zowel kwalitatief als kwantitatief

2-Butanol

2-pentanon

Benzaldehyde

Ethyleenglycol

Ik kom er echt niet uit en alle hulp is zeer welkom!

Alvast bedankt!

Kevin van Hoeijen

Berichten: 244

Re: Analyse van organische oplosmiddelen in afvalwater

Twee alcoholen, een keton en een aldehyde.

Wat zou je eigen voorstel zijn? Denk aan moleculaire eigenschappen en koppel dit aan een analytische techniek.

Berichten: 2

Re: Analyse van organische oplosmiddelen in afvalwater

Bedankt voor je reactie!

Ik was vergeten te melden dat deze stoffen gegeven zijn en uiteindelijk twee van deze stoffen daadwerkelijk aanwezig zijn in het monster.

Ik zat te denken aan gaschromatografie, en dan vier keer je monster te vergelijken met voor elk van de oplosmidelen een eigen standaard.

Dus zegmaar van het monster dat ik van school krijg, 4 nieuwe monsters te maken en in elk van de monsters een andere interne standaard. En vervolgens dit te vergelijken met de grafieken die uit de GC komen.

En vervolgens als je hieruit kan concluderen welke van vier stoffen aanwezig zijn, en dan voor die twee stoffen een ijklijn maken en dan kan je bepalen hoeveel van welke stof in het monster zit.

is dit een goede analytische techniek voor deze stoffen?

alvast bedankt!

Reageer