Newton-Raphson

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Newton-Raphson

Hallo,

Ik heb daarnet een vraag zien staan over de Ridders methode, ik ben hierdoor deze methode van naderbij gaan bestuderen. Hierbij kwam ik echter uit op een zekere Newton-Raphson methode, deze lijkt me korter, maar is niet 100% duidelijk voor mij.

Ik heb al gezocht op het internet, maar ik begrijp het niet helemaal. De meetkundige interpretatie van Wikipedia is me wel duidelijk, maar ik begrijp niet echt hoe je het kunt doen zonder de meetkundige interpretatie. Zonder visuele voorstelling van de grafiek bijvoorbeeld.

Kan iemand mij helpen aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Newton-Raphson

Begrijp je de Ridders methode?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Newton-Raphson

Een (deel van een) verslag van me, dat mogelijk iets uitlegt.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Newton-Raphson

Zie bijlage
Non-linear modelling.docx
(514.02 KiB) 107 keer gedownload
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 5

Re: Newton-Raphson

Bedankt allezins voor de moeite en de oefening, maar wat is precies het gegeven of de basis van de oefening? Want je begint hier onmiddellijk met de vierkantswortel te zoeken van 627, en ik begrijp niet echt waarom je dit doet.

@BELC, 50-50 ongeveer ;/

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Newton-Raphson

Das dan al meer dan wat ik begrijp..

Berichten: 5

Re: Newton-Raphson

Ouch :/

@In Physics I Trust, ik begin het al redelijk te begrijpen, bedankt! :) Maar ik vraag me af of je voor je begin X een gewoon willekeurig getal mag kiezen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Newton-Raphson

Ja, dat mag. Je zal wel meerdere iteraties nodig hebben als je initiële gok een slechte was. Bovendien convergeert Newton-Raphson naar het dichtsbijzijnde nulpunt, dus in die zin zit je wel meet een restrictie op de initiële benadering.
Chrisjeeeeee schreef: wo 13 mar 2013, 11:51
Bedankt allezins voor de moeite en de oefening, maar wat is precies het gegeven of de basis van de oefening? Want je begint hier onmiddellijk met de vierkantswortel te zoeken van 627, en ik begrijp niet echt waarom je dit doet.

@BELC, 50-50 ongeveer ;/
De methode dient om het nulpunt van een functie te zoeken. Officieel heb je nood aan een 'root separation' op voorhand, zodat je zeker de gewenste wortel bekomt.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 5

Re: Newton-Raphson

Ik ben bijna helemaal mee met deze methode, maar heeft er iemand een voorbeeldoefening voormij?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Newton-Raphson

Je zou dus graag een oefening krijgen waarop je Newton-Raphson moet toepassen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer