Overstap van Halogeen 12 Volt 10Watt naar LED

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Overstap van Halogeen 12 Volt 10Watt naar LED

De transformator van mijn huidige keukenverlichting heeft het begeven en nu wilde ik dit alles vervangen door LED verlichting.

Nu is er genoeg te vinden maar hoe weet ik wat voor voeding/transformator ik nodig heb bij LED verlichting???

Mijn oog is gevallen op een LED lamp van het type: G4 1.8W 120-150LM 3000-3500K

Ik ga er 6 gebruiken op 1 transformator

Is hier een aparte berekening voor???

Ik heb namelijk eerder LED verlichting gehad maar deze hielden het maar 1 week uit voor ze uiteindelijk doorgebrand waren.

Andere die flikkerden weer constant/

Ik hoop dat iemand mij uit kan leggen hoe ik dit kan berekenen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Overstap van Halogeen 12 Volt 10Watt naar LED

Hou er rekening mee dat een halogeentransformator normaal gezien een enorme stroom dient te leveren. Als je een halogeenspot van 50W neemt, moet deze transformator 50W/12V is ongeveer 4A per spot leveren. Zo'n halogeen transformator kan tot 200 a 300W moeten leveren, afhankelijk van hoeveel halogeenspots hij moet aansturen. (bij 4 spots lever je dus ook qua stroom bvb. 16 ampere, voor 4 50W spots)

Als je nu LED lampen neemt, zelfs al neem je er 6 van 1,8W, moet er een stroom geleverd worden van 10,4W/12V is nog geen 1 ampere !!

Het zou kunnen dat de 12V van je halogeentransformator juist door de grote te leveren stroom aan de halogeenspots inderdaad ook 12V is, maar als je veel minder stroom afneemt van de transfo, dat de spanning van je transformator veel hoger is, bvb. 16V of zelfs 20V (zoek 's op google naar 'load regulation').

Daardoor zou het kunnen dat je led lampen een grotere spanning dan 12V kregen van die halogeentransformator, en dat ze daarom zo snel stuk waren.

Ik zie 2 mogelijkheden:

een veel lichtere 12 V transformator gebruiken, die bvb bij 12V 15W levert voor jouw 6 led lampen (zolang je maar iets boven je benodigde wattage zit.

of

een spanningsregeling achter die (halogeen)transformator zetten die je spanning op 12V vasthoudt (je zal dan wel gelijkstroom na die regeling krijgen, maar als ik het goed begrijp kan zo'n G4 zowel wisselspanning als gelijkspanning aan).

Een halogeentransformator voor LED lampen is in elk geval 'overkill' zoals je nu wellicht begrijpt (tenzij je honderden led lampen met die transfo gaat aansturen).

Wat dat flikkeren betreft, daarvoor heb ik niet direct een verklaring, mss een gevolg van de overspanning die de leds kregen.

EDIT: ik zie nu dat je het had over een halogeen van 10W. Hoeveel van die lampen had je zo hangen die door 1 transfo gevoed werden ? Als je er meerdere had, gaat mijn redenering hierboven nog altijd op hoor, maar als de transfo zelf al maar 10W was, niet echt meer natuurlijk.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 2

Re: Overstap van Halogeen 12 Volt 10Watt naar LED

Ik had 6 x 10 Watt Halogeen onder mijn keukenkastjes.

Ik had de lampen al op internet gevonden maar moest weten Transo ik moest nemen.

Ik denk dat ik dan een voor LED gemaakt Transfo neem van max 2A.

Dan zit ik in ieder geval safe.

Dank je wel voor je snelle en duidelijke reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Overstap van Halogeen 12 Volt 10Watt naar LED

Daar zou je inderdaad beter mee moeten zitten dan met een halogeen transfo denk ik.

Succes
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer