Resonantie in Elektriciteitsleiding

Moderator: physicalattraction

Berichten: 26

Resonantie in Elektriciteitsleiding

Aangezien ik via google niet direct een vergelijkbaar probleem kon vinden vraag ik het hier.

Sindskort woon ik in een oud monumentaal pand (antikraak). Hier is het elektriciteitsnetwerk behoorlijk verouderd.

Toch wordt er modern apparatuur gebruikt wat veel energie vraagt. Regelmatig springen de stoppen dus ook.

Dit is nog niet zozeer waar ik mij zorgen om maak, maar op mijn kamer hoor ik af en toe het geluid van een tondeuse (behoorlijk hard). Wanneer het geluid steeds harder klinkt springt er op gegeven moment een stop (16 ampere).

Het geluid komt van een pvc leiding. Deze zit behoorlijk strak tegen de muur aan. Zodra ik tegen de leiding aandruk stopt het geluid.

Je zou denken dat er ergens een slechte aansluiting is, maar dan had er nu denk ik al wel een brandplek moeten zitten.

Nu is de vraag, moet mij zorgen maken om brand? Of is het puur de resonantie van de pvc-leiding dat veroorzaakt wordt door het netstoom (50hertz)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

Je moet s proberen een radio-ontvanger in de buurt van dat trilgeluid te houden. Als deze storingen opvangt, of de radioontvangst verslechtert als je hem in de buurt van de buis brengt, kan het zijn dat je met een (deels) gebroken kabel zit en dat het geluid het geluid is van vonkjes die overspringen tussen de twee net (niet/wel)rakende delen van de draad.

Resonantie kan, maar dan zou er ergens toch een opwekkende trilling moeten zijn die de buis doet trillen. (vrachtwagens/trams die buiten voorbij rijden ?)

Aangezien er een stop doorslaat, doet dit wel meer denken aan vonken.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 26

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

Nee geen trammen of vrachtwagens in de buurt. Het is echt alleen als er veel energie verbruikt wordt. Bv wanneer er elektrische kacheltjes aanstaan, frituurpan enz. zodra ik deze uitzet trilt de leiding ook niet meer.

Overslaande vonken zou ik toch moeten ruiken?

Ik zal er vanavond is een radio bij zetten

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

speedjunk schreef: wo 13 mar 2013, 12:31
Overslaande vonken zou ik toch moeten ruiken?
Misschien wel, misschien niet. Als de kabel in een buis zit, zou dit wel de reuk kunnen tegenhouden denk ik.

Ik zal er vanavond is een radio bij zetten
Ben benieuwd
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

Misschien heeft een van de elektriciteitsdraden in de pvc-buis een gedeelte waar die draad merkbaar trilt in het aardmagnetische veld, bij hoge stroomsterktes. Je zou de plaats van dat gedeelte kunnen opzoeken door met een sterke magneet langs de buis te bewegen (als het elektrische kacheltje aanstaat). Het sterkere magneetveld zou de trilling moeten versterken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

Ik geloof niet dat het aardmagnetisch veld sterk genoeg is om hier een merkbare invloed uit te oefenen. Ik denk eerder dat de fasedraad en de nuldraad elkaar intermitterend afstoten (tegengestelde stroomrichting).

Berichten: 26

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

Over dat onderzoekje met de radio. Ik probeer te begrijpen waarom een radio deze signalen/trillingen zou kunnen opvangen. Iemand een uitleg?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

klazon schreef: wo 13 mar 2013, 14:57
Ik geloof niet dat het aardmagnetisch veld sterk genoeg is om hier een merkbare invloed uit te oefenen. Ik denk eerder dat de fasedraad en de nuldraad elkaar intermitterend afstoten (tegengestelde stroomrichting).
Ook dan zou je het beweeglijke gedeelte van de elektriciteitsdraad kunnen opzoeken met de magneet. Het magneetveld van een sterke magneet kan sterker zijn dan dat van een naburige elektriciteitsdraad.

Hoewel, de trilfrequentie verschilt: 50 Hz bij een permanente magneet, 100 Hz bij een parallelle draad...

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

speedjunk schreef: wo 13 mar 2013, 15:37
Over dat onderzoekje met de radio. Ik probeer te begrijpen waarom een radio deze signalen/trillingen zou kunnen opvangen. Iemand een uitleg?


Als er inderdaad vonken overspringen werkt dat als een primitieve vonkzender.

Berichten: 26

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

Met de radio kreeg ik niet echt een storing tussen de radiozender door. Misschien heel minimaal? Terwijl de pvc leiding zelf wel echt als een tondeuse lawaai produceerde.

De trilling komt wel duidelijk vanaf 1 specifiek punt. Als ik daar mijn vinger op druk voel ik de trilling veel sterker als paar centimeter er langs.

De beheerder wil zeker weten of het hier met een kortsluiting of iets te maken heeft. Maar als ik dit hier zo lees dan is het wel de moeite waard om een elektromonteur er naar te laten kijken.

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

speedjunk schreef: vr 15 mar 2013, 13:23
Met de radio kreeg ik niet echt een storing tussen de radiozender door. Misschien heel minimaal?


Je kunt beter luisteren op een golflengte waar geen zender zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

De beheerder wil zeker weten of het hier met een kortsluiting of iets te maken heeft. Maar als ik dit hier zo lees dan is het wel de moeite waard om een elektromonteur er naar te laten kijken.
Hoe bedoel je dat? Wil de beheerder geen elektromonteur laten komen, tenzij jij aannemelijk maakt dat er bijna kortsluiting is?

Persoonlijk zou ik het eenvoudiger vinden om eerst even met een magneet langs die plek te schuiven, misschien blijkt er een verdwaald magneetje in de buis of in de muur te zitten. Als het zo weinig moeite is, waarom zou je het dan laten?

Berichten: 12.262

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

Probeer eens te vinden waar dat geluid nou precies vandaan komt.

Komt het van draden in een leiding, of wellicht uit een lasdoos die ooit is ingemetseld en inmiddels is verdwenen onder het behang of een laag stuc?

Dat krakelende geluid is meestal geen beste voorbode. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een dop niet helemaal lekker zit in een lasdoos, en bij zware belasting een onbetrouwbaar contact is dat zo nu en dan gewoon geleid, maar soms even niet en dan overslaat waardoor het geluid ontstaat.

Wat de test met de radio betreft: Dat werkt het beste met een radio afgestemd op een laag frequentiebereik, en amplitude of ssb modulatie. Een 'standaard' FM radio is er niet heel geschikt voor, maar iets met middengolf bereik ingesteld op een lege frequentie veel beter.
Victory through technology

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

Beste Speedjunk , ik weet niet of je al tevreden bent met al de antwoorden op jouw vraag en of het probleem met de trillende bedrading al opgelost is. Als je het goed vind , probeer ik het een of ander uit te leggen. Je zegt het al zelf dat je naar een ode pand bent verhuist en dat betekent dat er in dit pand nog waarschijnlijk verouderde elektro-installatie aanwezig is. Toe in die tijd waren er doorgaans andere normen aan de instalatie gebonden. De zekeringen hadden een warde van 6 of 10 ampere bij 220 volt en dat stel de vermogen uit per groep 1320 watt of 2200 watt. Doorgaas waren er maar 2 of 3 groeppen. Als je hierop meerdere moderne verbruikers aansluit dan ben je al snel over de limiet van 1320 of 2200 watt. Als dat zo is , en ik vermoed van wel , dan vraagt dat om brand. Het rezoneren van bedrading wordt veroorzaakt door overbelasting van een of meerdere groeppen. Bij overmatig verbruik stroomt er do de bedrading stroom veel sneller en dat betekent dat de bedrading warm loopt. De warmte onstaat door inductievelden van alle draden in de elektriciteits-buis. Daar waar de draden losser naastelkaar liggen onstaat een resonantiekring die je dan ook kunt horen. Veel erger wordt het geluid als de bedrading al zo oud is dat de izolatie van elke draad uitgedroogd is , dus poreus is , zodat de inductiestraling van de ene draad naar de andere draad vrije loop heeft en dat laat de bedrading trillen in de buis. Het is levens gevarlijk. Waarschijnlijk is alleen de meterkast vernieuwd maar de bedrading niet. Ik raad jou aan de bedrading te vernieuwen. Gebruik hiervoor draaddikte van liefst 2.5 mm in de kleuren zwart, blauw en groengeel. Voor de keuken , badkamer en berging trek 3 draden , voor overige ruimtes zoals woon- en slaapkamers heb je geen aardedraad nodig dus er worden er twee draden. Wacht niet voor het telaat is. Een uitgedroogde isolatie vraagt om brand.

Succes...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Resonantie in Elektriciteitsleiding

Dat verhaal over warmteontwikkeling door inductievelden is onzin.

Warmte ontstaat door de ohmse weerstand van de draad in combinatie met de stroom die er doorheen loopt.

En die bedrading is waarschijnlijk ook al 2,5 mm2, is eigenlijk nooit anders geweest. Dus moet 16A per groep geen probleem zijn.

Het enige zinnige is de waarschuwing voor uitgedroogde isolatie. Dat kan inderdaad gevaarlijk zijn, maar heeft ook niks met resonantie of inductiestraling te maken. Het vergroot de kans op kortsluiting, dat is alles.

Reageer