[natuurkunde] Coach Modelleren schommel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Coach Modelleren schommel

beste wetenschapsforum,

Voor natuurkunde moet ik een model maken voor een schommel in het programma Coach. Tot nu toe hebben we onderstaand model.

Om het model niet te moeilijk te maken heb ik de spankracht als een lineare kracht genomen en heb ik de wrijvingskracht achterwege gelaten.

Toch werkt het model niet. Coach zegt dat er ergen een "(" verwacht wordt, maar ik weet niet waar. ook weet ik niet hoe ik hier de resulterende kracht uit moet berekenen. En wordt de spankracht wel op een goede manier berekend?

Weet iemand misschien hier het antwoord op?

alvast bedankt

t = t + dt

f = 1 / T

u = 3 * sin ( 2 * pi * f * t )

h = 3 - sqrt ( 9 - u^2 )

Fspan = Fmax * ( 3 - h )

hoeka = (cos^(-1)) ( ( 3 - h ) / 3 )

hoekb = 180 - hoeka

hoekc = 90 - hoekb

Fspanx = (cos^(-1)) ( hoeka - 90 ) * Fspan

Fspany = (cos^(-1)) ( hoeka ) * Fspan

Fzw = m * g

Fspierx = (cos^(-1)) ( hoekb ) * Fspier

Fspiery = (cos^(-1)) ( hoekc ) * Fspier

Fresx = Fspanx + Fspierx

Fresy = Fspany + Fspiery + Fzw

Fres =

dv = sqrt ( Fres * 3 / m )

v = v + dv

De startwaarden:

t = 0

dt = 0,1

Fmax = 200

T = 2

m = 60

g = -9.81

Fspier = 20

v = 0

Groetjes,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Coach Modelleren schommel

ik ken niet de syntaxvoorschriften voor coach. Wat me wel opvalt is dat je op de 6e programmaregel schrijft

(cos^(-1))((3- ..... en dat vind ik een onlogische notatie die ik niet van zo'n programma verwacht

cos^(-1)((3- ..... lijkt mij logischer, en lijkt in overeenstemming met je foutmelding. Probeer eens???

Van zo'n programma maak je een ongemakkelijke puzzel voor helpers als je er niet een schets bijlevert waarin je duidelijk maakt wat je bedoelt met je hoeken a, b en c, en waar al die verschillende (spier???? )krachten aangrijpen.

Opmerking moderator

TIP: afbeeldingen gehost op externe filehosts hebben de neiging over enige tijd ontoegankelijk te worden, wat de waarde van een topic voor de toekomst ernstig aantast.

We willen iedereen dan ook vriendelijk verzoeken om verklarende afbeeldingen rechtstreeks als bijlage in het bericht in te voegen. Dat is trouwens niet meer werk dan uploaden naar tinypic of imageshack etc. Een eenvoudige handleiding daarvoor is beschikbaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Coach Modelleren schommel

Okay, Ik zal het doorgeven(ik liet een klasgenoot op mijn account omdat dat op het moment makkelijker was). en zal een schets leveren.

mvg -Jelle Bonthuis

Reageer