[wiskunde] Berekenen capaciteit van een condensator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Berekenen capaciteit van een condensator

Hey iedereen

Als laatste opgave voor mijn onderzoekscompetentie moet ik de capaciteit berekenen. Het enige dat ik weet is dat de stroom en spanning niet in fases zijn. Het gemiddeld vermogen 1500W is. Door de condensator wordt de stroom herleid tot 7.5 cos (phi) A.

In de eerste opgave moet ik de totale impedantie zoeken. Dit is in orde.

Maar in de tweede opgave moet ik hieruit de capacitiet van de condensator in functie van R en L berekenen zodat de spanning en stroom wel in fases komt. Hier zit ik vast.

De enige tip die ik gekregen heb was dat het imaginaire deel van de complexe impedantie nul moet worden.

Kan iemand mij op weg helpen?
Bijlagen
RCL.jpg
RCL.jpg (45.44 KiB) 698 keer bekeken

Berichten: 7.068

Re: Berekenen capaciteit van een condensator

De enige tip die ik gekregen heb was dat het imaginaire deel van de complexe impedantie nul moet worden.
Waarom gebruik je deze tip niet?

Berichten: 4

Re: Berekenen capaciteit van een condensator

Ik weet niet goed wat ermee bedoeld wordt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Berekenen capaciteit van een condensator

Stel Z = a+bi is de totale (complexe)impedantie, dan moet b de waarde nul hebben.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen capaciteit van een condensator

Napster schreef: wo 13 mar 2013, 18:25
....Het enige dat ik weet is dat de stroom en spanning niet in fases zijn.

......

De enige tip die ik gekregen heb was dat het imaginaire deel van de complexe impedantie nul moet worden.
Deze twee gegevens lijken mij met elkaar in tegenspraak. Of het moet zijn dat ik het helemaal verkeerd begrijp.

Berichten: 4

Re: Berekenen capaciteit van een condensator

klazon schreef: wo 13 mar 2013, 19:46
Deze twee gegevens lijken mij met elkaar in tegenspraak. Of het moet zijn dat ik het helemaal verkeerd begrijp.


De condensator zorgt ervoor dat de stroom en spanning toch in fases komt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen capaciteit van een condensator

Ja en? In de eerste uitspraak zegt hij dat ze niet in fase zijn. Gaat het dan om een andere stroom? Dat staat er niet bij.

Berichten: 4

Re: Berekenen capaciteit van een condensator

mathfreak schreef: wo 13 mar 2013, 19:29
Stel Z = a+bi is de totale (complexe)impedantie, dan moet b de waarde nul hebben.
Zc = 1/ omega C (cos (-pi/2)+jsin (-pi/2))

Dus de fase moet veranderen naar 2 pi omdat dan het imaginaire deel nul wordt. Maar dan moet ik in dat circuit C in functie van R en L plaatsen en dat lukt mij na vele uren nog altijd niet.

Re: Berekenen capaciteit van een condensator

Napster schreef: wo 13 mar 2013, 18:25
In de eerste opgave moet ik de totale impedantie zoeken. Dit is in orde.

Maar in de tweede opgave moet ik hieruit de capacitiet van de condensator in functie van R en L berekenen zodat de spanning en stroom wel in fases komt. Hier zit ik vast.
Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om de spanning over en de stroom naar (en weer uit) het hele circuit.

Als je de impedantie van het hele circuit hebt (dus de impedantie die je tussen de klemmen in je bijgevoegde miniatuur meet), hoef je enkel het imaginaire deel daarvan gelijk aan nul te stellen. Dat imaginaire deel zal dan blijken enkel nul te zijn wanneer de waarde van de condensator, van de weerstand en van de spoel in een bepaalde onderlinge relatie staan.

Reageer