Gezocht bioloog die veel weet van schimmels en bacteriën

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Gezocht bioloog die veel weet van schimmels en bacteri

Gezocht Bioloog die veel weet van schimmels en bacteriën

Ik ben bezig met een kunstproject genaamd: Schoonheid in Schimmels.

Zoals de naam al zegt wil ik de schoonheid in schimmels en bacteriën tonen. (diversiteit aan kleuren en vormen)

Ik heb een aantal mooie voorbeelden gezien op het internet. Geen idee of dit schimmels of bacteriën zijn, maar dit soort dingen zou ik graag willen exposeren.
Schermafbeelding 2013-02-20 om 09.12.40.png
Schermafbeelding 2013-02-20 om 09.12.40.png (603.87 KiB) 6392 keer bekeken
Dit project zal worden tentoongesteld tijdens de Kunstschouw (juni 2013) op in Zeeland. In de setting van een laboratorium.

Nu ben ik opzoek naar iemand die verstand heeft van schimmels/bacteriën, en met mij wil brainstormen over de mogelijkheden, om mooie schimmels/bacteriën te kweken. (bv even via skype.)

Verder zijn alle tips over mooie/bijzondere schimmels/bacteriën welkom.

Met vriendelijke groet,

Kris van der Werve

Beeldend Kunstenaar

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Gezocht bioloog die veel weet van schimmels en bacteri

Dit zijn in ieder geval schimmels. Bacterien kun je denk ik niet zo veel moois mee, misschien zijn gisten ook een leuke optie. Pas wel op dat je het allemaal afgesloten houd in verband met gezondheidsrisicos!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Gezocht bioloog die veel weet van schimmels en bacteri

Bedankt voor je reactie. ik had zelf ook al het idee dat met schimmels meer "moois" mogelijk is dan met bacterien. Maar het is heel lastig om mensen te vinden die veel van schimmels weten, ten minste ik kan ze tot nu toe nog niet vinden. Hopelijk kan ik via dit forum toch iemand vinden die net als ik enthousiast is over de diversiteit aan schimmels.

Berichten: 2

Re: Gezocht bioloog die veel weet van schimmels en bacteri

Met schimmels zijn inderdaad mooie dingen te maken, kijk maar naar de broodschimmel of schimmel op fruit.

Ik weet niet over welk materiaal je beschikt om deze schimmels te kweken maar eigenlijk is het echt niet moeilijk.

Als schimmels een substraat (ondergrond/voeding) hebben om op te leven, als het een beetje vochtig is, groeien ze eigenlijk vanzelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Gezocht bioloog die veel weet van schimmels en bacteri

Bedankt voor je reactie Pietersbram, ik heb heb alleen huis tuin en keuken materialen. Maar ik vind het ook juist een uitdaging om met simpele middelen toch bijzondere schimmels te kweken.

het is de bedoeling dat ze in weckpotten tentoongesteld worden, zou het schimmelproces stoppen zodra ik ze luchtdicht in een weckpot doe?



Hoe kan ik schimmels sneller later groeien? juist warm en in het ligt zetten, of juist koel en in het donker?

Ik wil ook graag nog wat proefjes gaan doen met kleurstoffen. iemand hier ervaring mee?

Ik heb nu een mengsel gemaakt van yoghurt en brood en dit in een halve bol gedaan en die vervolgens weer op een petri schaaltje gezet. Ik hoop dat de schimmels "mooi" aan de buitenkant tegen het glas gaan groeien.

Zou dit werken? hoe kan ik dit proces versnellen?

Afbeelding

Tips over interessante schimmels zijn welkom!

Berichten: 2

Re: Gezocht bioloog die veel weet van schimmels en bacteri

De schimmelgroei zal volgens mij niet stoppen wanneer deze luchtdicht wordt afgesloten. En om schimmels te kweken is een temperatuur van ongeveer 30 graden perfect. Natuurlijk is dit niet nodig om schimmels te kweken, schimmels groeien overal en in ongeveer elke conditie. Vochtig en warm zijn optimaal maar niet vereist.

Volgens mij is schimmelgroei moeilijk te sturen, wanneer je een 'mooi' resultaat wilt denk ik dat het best is om verschillende keren hetzelfde experiment op te stellen. Want de ene keer kan het resultaat mooier zijn dan de andere keer.

Wat je eventueel ook kan doen is een soort voedingsbodem maken zoals deze gemaakt worden in een labo.

Je kan deze simpel maken thuis door een oplossing te maken van bijvoorbeeld suiker of een vleesbouillon en hieraan gelatine toevoegen.

Voor enkele ideeën van voedingsbodems kan je gewoon eens rondsurfen op het net en zoeken naar Agar bodems. deze worden gebruikt in labo's om bacteriên en schimmels op te kweken.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Gezocht bioloog die veel weet van schimmels en bacteri

Op zich zijn er met bacterie cultures ook hele mooie plaatjes te schieten, ik ben vaak genoeg zeer creatieve kolonievorming tegengekomen... of wat dachten jullie van microscopie foto's van bijv. Gram-kleuringen van verschillende stammen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Gezocht bioloog die veel weet van schimmels en bacteri

In de petri schaaltjes begint behoorlijk wat te "groeien". Ik heb een bodem gemaakt met gelatine, en hier vervolgens gekookte Mie op gedaan. Na een flink aantal weken is dit het resultaat. Geen idee waar de gele en oranje schimmels vandaan komen? lijkt me niet van de Mie. Heeft iemand een idee? file://localhost/bestanden/%23Kunstenaar/%232013/Jong%20schouwt%20oud/foto's%2013%20mei/DSC04778.JPG

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Gezocht bioloog die veel weet van schimmels en bacteri

Opmerking moderator

Kris van der Werve,

Ik vrees dat je je afbeelding niet goed hebt toegevoegd. Wil je opnieuw proberen? Hier lees je hoe je gemakkelijk een afbeelding kan toevoegen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Gezocht bioloog die veel weet van schimmels en bacteri

Hierbij nu wel de juiste foto!

Waar zou de gele en oranje schimmel vandaan komen?
Bijlagen
Schermafbeelding 2013-05-14 om 17.49.23.png
Schermafbeelding 2013-05-14 om 17.49.23.png (799.68 KiB) 6383 keer bekeken

Reageer