Springen naar inhoud

COP van warmtepomp bepalen

• Log in om te kunnen reageren

loekschroen

loekschroen

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2013 - 14:20

Van een bepaald type warmtepomp heb ik de volgende gegevens:

Q=25
W=5.53
COP=4.5

Dit zijn de prestaties bij temperaturen A7/W35 respectievelijk A280/W308 Kelvin

De theoretische COP zou moeten zijn: Tw/(Tw-Tk)=11
Ik dacht de verhouding tussen 11 en de werkelijke 4.5 te kunnen gebruiken om andere COP's te bereken. Maar hiermee kom ik op foutieve waarden uit.

Ik wil graag de COP bepalen bij de condities A-10/W35, dit lijkt me het meest logisch omdat een warmtelastberekening ook bij -10 wordt gemaakt.

Maak ik hier enkele beredeneringsfouten?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 maart 2013 - 20:26

Die theoretische COP van 11 is alleen van toepassing als jouw warmtepomp een Carnot-cyclus zou gebruiken (wat niet het geval is) en als er geen temperatuursverschil zou zijn tussen koudebron en verdamper, en tussen warmtebron en condensor, en ook dat is niet het geval. Kortom: je hebt er in de praktijk niks aan.

Als jouw warmtepomp warmte pompt van -10 naar +35 oC dan is de verdamper kouder dan -10 en de condensor warmer dan +35 oC omdat er nou eenmaal een temperatuursverschil nodig is voor warmteoverdracht. Hou je hand maar eens tegen de condensor achter je koelkast wanneer de compressor draait, die is dan veel warmer dan de temperatuur in je keuken.

Vooral dat temperatuursverschil van zowel verdamper als condensor zorgt er voor dat de verhouding tussen Echte COP en Carnot COP niet constant is.

Hoe groot dat temperatuursverschil voor warmteoverdracht is bij jouw verdamper en condensor is niet bekend, maar als je weet wat voor medium er in jouw warmtepomp gebruikt wordt kan er wellicht m.b.v. een p-h diagram een schatting van gemaakt worden aangezien de COP voor 7/35 oC gegeven is. En daarmee dan een berekening van de COP bij -10/35 oC.

Veranderd door Fred F., 15 maart 2013 - 20:27

Hydrogen economy is a Hype.

Piet Tadema

Piet Tadema

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 september 2014 - 19:31

Berekening warmtefactor van een warmtepomp

Voorbeeld:

Beschikbaar :15 graden - LTV 50/30 graden

ΔT warmtewisselaars: 5 K

Systeemrendement 60 % op Carnot w

Antwoord:

T condensor : 50 + 5 (ΔT) = 55 graden = 328 K

T verdieping:15 – 5 (ΔT) =10 graden

Δ T = 55-10 = 45 K (temperatuursprong)

Carnot = Tcond.:ΔT = 328 : 45 = 7,3

Cop w =60% x 7,3 = 4,4

Zie ook hvac-software.org

VG.

Piet Tadema

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures