Caesar Code kraken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Caesar Code kraken

Mijn hele klas en ik hebben een ceasar code gekregen van onze wiskunde docent om te kraken. Maar mij lukt het niet om het te kraken kan iemand mij daar bij helpen uitleg geven enzo,mij in de goede richting duwen.

alvast bedankt .

Ik ben nu bezig de code op te splitsen zodat ik steeds 5 letters per regel heb(doe ik dit goed?) en daarna loop ik helaas vast.

Ik heb al heel snel even naar de mogelijkheid gekeken om naar de meest voorkomende letter te zoeken per regel maar daar kom ik ook niet uit

De Code:

BVFQNZMDDSWLMSGBRZZJXVTZQOMQDZPVMCJMPQNWBMHZSYGEHHNABDYXZTHLZATD

YUMESFTVHZSAMFGNZOECJXTFIJGCQBMMQEZFGOQSTHVPUTHZXDPXVURSTCIDQBRWR

ZBBFDQXOSDSAWQGJMMXDRXVFZNKMPDJEBVDRTAEZLXMRSFTVMKQXIZCJKMPDJEBVDX

OWAQIXEQSJGAOGFIMQMTGBPDPDQZFATVIDWXTPETKUMZY

* Het is een Ceasar-code met een sleutel van 5 letters/cijfers. Een Ceasar-code heeft een constante verschuiving van de letters in het alfabet; b.v. bij een verschuiving van 2 wordt de A een C, de B wordt een D, de C wordt een E ….. de Y wordt een A enz.

*** De 1e, 6e, 11e, 16e …. letters hebben dezelfde verschuiving

*** De 2e, 7e, 12e, 17e …. letters hebben dezelfde verschuiving

*** De 3e, 8e, 13e, 18e …. letters hebben dezelfde verschuiving

*** De 4e, 9e, 14e, 19e …. letters hebben dezelfde verschuiving

*** De 5e, 10e, 15e, 20e …. letters hebben dezelfde verschuiving

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Caesar Code kraken

Weet je hoe je hiervoor te werk moet gaan om zoiets te kraken in het algemeen? Je zult je letterfrequenties moeten analyseren. Dat kun je bijvoorbeeld hier doen, maar uiteraard ook via andere programma's. Welke letter komt in Nederlandse teksten het meest voor normaal?

Maar vervolgens zul je je letters ook in groepjes moeten samennemen en weer zo'n frequentie-analyse doen. Het patroon dat je moet doorlopen komt eigenlijk neer op hetgeen hier beschreven.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 15

Re: Caesar Code kraken

de letter E komt het meest voor en nee ik ben helaas niet zo veel bekend ermee

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Caesar Code kraken

Ik had nog iets toegevoegd tijdens jouw reageren. Je moet maar eens kijken of je dat stramien (daar beschreven door arie) een beetje snapt. Het toepassen komt daarna wel.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 15

Re: Caesar Code kraken

bedankt ik hou u op de hoogte ~!

Berichten: 15

Re: Caesar Code kraken

ik snap nu niet wat arie bedoeld met

"Je hebt je 6 groepen al goed weergegeven in je vraagstelling. Maak nu een turftabel voor elke groep: turf voor elk van de 6 groepen hoe vaak elke letter in die groep voorkomt."

ik heb in dit geval 5 groepen,maar weet niet wat de groepen zijn in het begin dacht ik dat ik die code om de 5 letters moest hakken en kwam ik uit op 50 groepen met 5 letters dat is dus fout denk ik.

moet ik misschien juist 5 groepen maken van 50 letters en dan elke groep gaan turfen?

Berichten: 1

Re: Caesar Code kraken

Volgens mij vallen dus onder de eerste groep de 1e 6e 11e en 16e letter.

Daarna turf je in elke groep de frequentie van de letters.

Vervolgens kwam ik vast te zitten want moet je nou voor elke letter die het meest voorkomt in een groep de letter E toekennen of gaat dit anders Drieske?

Zo'n soort gelijke opdracht heb ik vorig jaar moeten doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Caesar Code kraken

Je kijkt inderdaad voor de 1e, 6e, 11e, ... letter welke frequentie al die letters hebben. Dan kijk je welke letter het meest voorkomt, dat is het meest waarschijnlijk de E. Of dat wat steek houdt, kun je ook zien door wat te kijken naar de frequenties van de andere letters. Zo zijn andere letters die vaak voorkomen de R en de N. Wat je ook kunt doen bij twijfel, is kijken naar letters die weinig voorkomen, zoals XYZ.

Als je dat voor alles hebt gedaan, kun je je codewoord vinden.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 15

Re: Caesar Code kraken

ik ben na een pauze van dineren enzovoort weer bezig te kraken .

en heb de 1st groep gesorteerd/ geturft klopt dit?

x komt 10 keer voor

BZWBXOPMBYNXZUTAZXGMGHHXTBBXAMXKETXTXKEOXGIGDTXK

omdat ik zeker wil weten dat ik op het goede spoor ben wilde ik het eerste stuk kraken.

maar dat lukt niet?

ik heb gezien dat x meeste voorkomt dus dat de E is en dat is dus 19 plaatsen verschoven maar

als ik 19 invoer in een decodering met de code krijg ik niks zinnigs uit waardoor ik een woord of zin uit kan hakken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Caesar Code kraken

Met alleen die eerste letter ben je ook niets. Maar al een eerste opmerking: je berekent beter van elke letter de frequentie. Zo krijg je een beter beeld. Als je dan weet met hoeveel er verschoven is, weet je waar je A staat. Dat is je eerste letter van je codewoord. Stel dat de X inderdaad de E is, dan is T de A en dus de T je eerste letter van je codewoord. Nu moet je hetzelfde doen voor je tweede letter. Dus de frequenties van de letters op de 2e, 7e, 12e, ... plaats bekijken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7.068

Re: Caesar Code kraken

AMFHXOIESMXMXFJFMQMTFHASJSMSFJGLMSMXBMMY

PWAQISMHDSTKTSYBMZUJXZFHJGMQMJGMQMJGBIHS

MQSHXHNYZLCMAOIXHQLFGQQQSBMFUTHZLDLZMZ

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Caesar Code kraken

FWAHNLLMSMXBMMYPWAQISWYZFKEQFLXDQMEBMYZF

KLMSOXVUDYNQFFJLTASJGEAQIMDMMMXBRNWNUPZYS

WGVJERMLRXZLHOGDUMICMANPGQQSBTVFVFMOMIJW

IZLJMIXIJGQQTBXDDHOXBUIIWWQM

:?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer