Natuurkunde studie

Reageer
Berichten: 28

Natuurkunde studie

Gegroet medelui,

Ik vind natuurkunde een zeer interessant vak en denk er serieus over na om het op wo niveau te studeren. Nu hoor ik dat het 1 van de pittigste studies is, dat werkt me een beetje tegen. Is het vergelijkbaar met natuurkunde op de middelbare? Is het niveau echt 100x hoger dan in 6 vwo? Ik sta namelijk zeer hoog voor natuurkunde en haal zelfs soms 10en voor proefwerken.

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Natuurkunde studie

Opmerking moderator

Verplaatst naar Studiekeuze
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Natuurkunde studie

Als je goede cijfers voor natuurkunde (en Wiskunde B) haalt moet een natuurkunde-opleiding op wo-niveau wel haalbaar zijn. Je zult gedurende de eerste jaren van de opleiding ook een aantal wiskundevakken (analyse, lineaire algebra) voorbij zien komen, die je voor de diverse natuurkundevakken nodig zult hebben. Neem eens een kijkje op de website van de universiteit waar je wilt gaan studeren om zo een indruk van de opleiding te krijgen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 28

Re: Natuurkunde studie

Oke, maar ik heb eigenlijk vrij ambitieuze plannen, ik wil graag wetenschapper natuurkunde aan de uni worden en promoveren. Ik sta een 8,5 voor nat en een 9 voor wisB, ik kan stellingen van Wiskunde bewijzen dus heb vrij veel inzicht. Kan dit dan mogelijk zijn of is dat alsnog vrij lastig?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Natuurkunde studie

Goede punten in het middelbaar zijn een indicatie, maar zeker niet dé indicatie of zoiets je zal lukken. Dat zal van vooral afhangen van andere factoren: inzet, maar ook of er een plaats is voor jou op dat moment (ik ken het beurssysteem in Nederland niet zo, dus daar spreek ik me niet over uit). Lastig zal het altijd zijn, maar helaas kan niemand daar een sluitende voorspelling over maken. Bovendien is het onmogelijk om nu reeds te voorspellen wat jij over 4 of 5 jaar wilt doen, ook al denk je dat nu wel te weten. Ik ken genoeg studenten die steeds overtuigd waren van te doctoreren, dan komen ze in hun laatste jaar en vinden ze dat onderzoek toch minder leuk dan ze dachten en kiezen ze liever voor het bedrijfsleven. Omgekeerd heb ik ook zien gebeuren overigens ;) . Het is het beste dat je nu vooral kiest wat je nu het liefste doet, en niet alleen in functie van het promoveren. Het mag uiteraard meespelen, maar je staart je er best niet blind op. Want lukt het uiteindelijk toch niet (om welke reden dan ook), dan is het belangrijk dat je nog andere opties ziet met je diploma.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 28

Re: Natuurkunde studie

Bedankt voor je goede advies!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Natuurkunde studie

Het niveau van de universiteit ligt inderdaad wel hoger dan op VWO, maar als je nu zo een goede punten haalt dan moet je dat niveau wel kunnen halen. Belangrijker is inderdaad je inzet. Als je nu met twee vingers in je neus een negen haalt, moet je ervoor waken dat je die vingers uit je neus haalt op de universiteit. Wanneer je er echter voor wil gaan, moet het zeker gaan lukken.

Berichten: 28

Re: Natuurkunde studie

Maar doctoreren, is dat alleen onderzoek doen? Of krijg je ook nog onderwijs? Want het lijkt mij toch dat bijna iedereen onderzoek kan doen na een studie, ieder heeft dezelfde opleiding gehad. De een heeft misschien mindere punten maar ze hebben toch kennis van hetzelfde onderwerp. En wat is precies een 'bachelor + master'. Weet je dan alles over de natuurkunde? Ik begrijp gewoon niet zo goed hoe het academisch werkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Natuurkunde studie

wiskundige schreef: za 16 mar 2013, 18:00
Maar doctoreren, is dat alleen onderzoek doen? Of krijg je ook nog onderwijs?
Je krijgt nog wel een paar vakken. Onderwijs zou ik dat echter niet echt noemen over het algemeen. Het merendeel zal seminaries en dergelijke zijn. Uiteraard kan je wel nog een paar "gewone" vakken kiezen.

Want het lijkt mij toch dat bijna iedereen onderzoek kan doen na een studie, ieder heeft dezelfde opleiding gehad. De een heeft misschien mindere punten maar ze hebben toch kennis van hetzelfde onderwerp.
Om (aan een unief) onderzoek te kunnen doen, moet je eerst een vrije positie vinden. Voor zo'n positie worden (tenzij je een beurs hebt, maar ook daar is er een selectie op) meestal sollicitaties gehouden. Hoe beter je punten, hoe groter de kans dat je de positie krijgt. Overigens lijkt het mij logisch dat mindere punten meestal ook betekent dat je kennis van dat vak/domein minder goed is ;) . Dus je hebt kennis over hetzelfde onderwerp, maar zeker niet dezelfde kennis.

En wat is precies een 'bachelor + master'. Weet je dan alles over de natuurkunde? Ik begrijp gewoon niet zo goed hoe het academisch werkt.
Neen. Na een bachelor en master weet je de "basis" van natuurkunde. Na een doctoraat weet je nog niet alles van natuurkunde. Dan weet je over een (zeer) beperkt domein van de natuurkunde (iets) meer ;) . Verder begrijp ik niet goed wat je bedoelt met wat bach+master "is"...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Natuurkunde studie

wiskundige schreef: za 16 mar 2013, 18:00
wat is precies een 'bachelor + master'.
Voor de invoering van het BaMa (Bachelor/Master)systeem had je na de propeduse aan de universiteit een zogenaamde doctorale fase die eindigde met de titel doctorandus (drs.), meester (mr.) of ingenieur (ir.). Om het Nederlandse hoger onderwijssysteem (HBO en universiteit) beter op het buitenlandse hoger onderwijs aan te laten sluiten heeft men hier in Nederland de oorspronkelijk Angelsaksische universitaire graden bachelor en master ingevoerd, wat bekend staat als het BaMasysteem.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Natuurkunde studie

Naar mijn ervaring is natuurkunde op de universiteit heel anders dan de natuurkunde op het VWO. Eigenlijk is het vooral te vergelijken met de wiskunde op het VWO. Het is grappig dat ik na het VWO dacht bijna van alle natuurkunde dingen wel wat te weten en dat je dan op de universiteit er achter komt dat je niks weet.

Wat je het meeste krijgt is wiskunde, in de eerste 1,5 jaar wordt dit nog als zodanig voorgesteld, daarna krijg je het vermomd als wiskunde vakken :)

Met andere woorden natuurkunde is echt wel haalbaar als je goede cijfers hebt, ook voor natuurkunde maar zeker voor wiskunde.

Berichten: 28

Re: Natuurkunde studie

Ja heb inderdaad gehoord dat natuurkunde heel anders is op de uni, daar wordt vooral moderne natuurkunde gegeven hoorde ik terwijl wij ons op school alleen nog met de klassieke bezighouden. Maar wat ik zo raar maar ook fascinerend vind aan natuurkunde is dat die professoren voor iets bewezen is al met formules kunnen nagaan of iets kan. Zo kan bijvoorbeeld Prof Dijkgraaf met formules berekenen of tijdreizen mogelijk zou zijn, dat is best bizar..

Reageer