Vrijstellen van eventuele aangifte?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 620

Vrijstellen van eventuele aangifte?

Hallo

Ik heb me de volgende situatie zitten inbeelden:

bedrijf A gaat met bedrijf B een contract aan.

Bedrijf A pleegt contractbreuk en is een dwangsom (onderling afgesproken) verschuldigd aan bedrijf B, maar beslist deze niet te betalen.

Kans is dus groot dat bedrijf B 'aanklacht' zal indienen tegen bedrijf A, die dit proces waarschijnlijk zal verliezen.

Nu heb ik me zitten afvragen:

Mag je in een contract tussen 2 bedrijven, personen, wat dan ook...laten zetten dat partij A geen gerechtelijke stappen zal ondernemen indien partij B de voorwaarden van het contract schendt? (uiteraard na ondertekening van beide partijen)

Of stelt partij A zich dan 'boven de wet' en kan partij B dan nog steeds partij A aanklagen?

Bedankt

-D.T.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vrijstellen van eventuele aangifte?

Dominus Temporis schreef: vr 15 mar 2013, 21:27Nu heb ik me zitten afvragen:

Mag je in een contract tussen 2 bedrijven, personen, wat dan ook...laten zetten dat partij A geen gerechtelijke stappen zal ondernemen indien partij B de voorwaarden van het contract schendt? (uiteraard na ondertekening van beide partijen)

Of stelt partij A zich dan 'boven de wet' en kan partij B dan nog steeds partij A aanklagen?


Dit is een hypothetisch onzinnig contract.

Je kan hier geen afstand doen van je rechten. Dat contract is rechtsongeldig tenzij je andere methodes beschrijft bij dispuut zoals bemiddeling door een neutrale partij.
Eric

Reageer