Ontsteking

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 620

Ontsteking

Hallo

Ik heb even een heel stomme vraag, waarvan het antwoord hoogstwaarschijnlijk voordehandliggend is...

Als een ontsteking een reactie is van het menselijk lichaam op een infectie, waarom 'bestrijden' we ontstekingen dan?

Zal iemand die geen ontstekingsremmende middelen neemt sneller van zijn ontsteking, en zo ook de bijhorende klachten, verlost zijn dan iemand die dit wel neemt?

Bedankt

-D.T.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Ontsteking

Dominus Temporis schreef: za 16 mar 2013, 11:15
Als een ontsteking een reactie is van het menselijk lichaam op een infectie, waarom 'bestrijden' we ontstekingen dan?
Wat bedoel je met bestrijden?

Bestrijden van ontstekingsreactie is meestal overbodig als de ontsteking lokaal en door infectie veroorzaakt is. Het idee achter de het mechanisme van de ontstekingsreactie is dat fagocyten zo snel mogelijk naar de plaats van infectie worden gedirigeerd om de ziekteverwekker aan te vallen. Het remmen van het ontstekingsproces bij infectie zal leiden tot een vertraagde bestrijding van de infectie. Wanneer het infectant door fagocyten is afgebroken en verwijderd remt ook tevens het ontstekingsproces weer.
Dominus Temporis schreef: za 16 mar 2013, 11:15
Zal iemand die geen ontstekingsremmende middelen neemt sneller van zijn ontsteking, en zo ook de bijhorende klachten, verlost zijn dan iemand die dit wel neemt?
Ontstekingsremmers remmen de ontstekingsreactie en daarmee de bestrijding van de infectie. Het mechanisme van ontstekingsonderdrukkende medicatie verschilt per soort, maar het blijven remmers dus ik zou zeggen ja.

Ontstekingsremmende medicatie denk ik meer richting preventie van hart- en vaatziekten, behandeling van auto-immuunziekten, bij orgaantransplantaties en uitzonderlijke allergiën, en niet zo zeer aan een ontstoken snee in de vinger o.i.d.

Berichten: 620

Re: Ontsteking

Bedankt!
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ontsteking

Kliche schreef: zo 17 mar 2013, 11:49
Het mechanisme van ontstekingsonderdrukkende medicatie verschilt per soort, maar het blijven remmers dus ik zou zeggen ja.
Ik denk dat we het één en ander moeten nuanceren alvorens dit antwoord te kunnen geven.

Ontstekingen kun je grofweg opdelen in 2 groepen:

- de steriele ontstekingen

- de non-steriele ontstekingen

In het eerste geval is daarom het antwoord op bovenstaande vraag een volmondig nee. Iemand met een bursitis kan maanden lang met klachten rondlopen. Met een NSAID kunnen de klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Bovendien behandel je auto-immuunziektes ook met ontstekingsremmers omdat het de klachten vermindert.

Bij non-steriele- of infectieuze ontstekingen kun je afhankelijk van de uitgebreidheid van de ontsteking antibiotica voorschrijven in het geval van bacterien, antimycotica in het geval van schimmels, antivirale middelen in het geval van virusinfecties etc. Als je dit bedoelt met bestrijden dan doet men dat om het lichaam een handje te helpen met het opruimen van de microbe.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer