[wiskunde] aantal mogelijkheden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

aantal mogelijkheden

Hallo,

Het gaat over Bayesiaanse netwerken. In zo'n netwerken heb je bijvoorbeeld 5 binaire variabelen. Hierdoor heb je 2^5 = 32 mogelijkheden. Als je de gemengde kansverdeling wilt opstellen, dan heb je er 32 nodig. Echter, als je gebruikt maakt van Bayesiaanse Netwerken, kun je op een slimme manier dit verlagen:

In de slides van :

http://www.cs.washington.edu/education/courses/cse473/06sp/ProbabilitySlides/chapter14a.pdf

Staat op Pagina 7. dat het netwerk gereduceerd kan worden van O(2^n) naar O(n * 2^k) met n het aantal variabelen en k het maximaal aantal voorouders voor alle knopen.

Als ik zo kijk, dan kom je uit op : 2^5 = 32 en 5 * 2 ^2 = 20. (er zijn maximaal 2 voorouders). Maar, als ik in het plaatje kijk (van Mary and John), dan zie ik dat er maar 10 mogelijkheden (kansen) nodig zijn ...

waar gaat het nu toch fout

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: aantal mogelijkheden

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: aantal mogelijkheden

Ik denk dat je een foutje hebt gemaakt met het lezen, want ze zeggen dat het aantal combinaties van waarden van voorouders 2k is en dat het aantal voorouders inderdaad n*2k is.
NN: "Everything that is not related to elephants is irrelephant".

Reageer