bijensterfte: het ontgiften van neonicotinoïden in planten in je tuin

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

bijensterfte: het ontgiften van neonicotino

Na het zien van de documentaire "Moord op de Honingbij" van Zembla was ik gemotiveerd te onderzoeken hoe ik de invloed van neonicotinoïden in mijn tuin kon beperken. Ik zaai en plant ieder jaar insectenminnende planten. Het was jammer te horen dat iedere bloembol met het neonicotinoïde middel imidacloprid behandeld is.

Ik wil dan ook de schade te beperken door de planten te ontgiften.

Nu ben ik zelf geen wetenschapper en heb ik de kennis niet om te onderzoeken hoe dit moet. Ik heb via het internet wel wat ideeën opgedaan. Zo vond ik een patent voor het reduceren van nicotine in tabaksplanten. Daarin wordt vermeld dat glucose oxidase (GOx) de nicotine sterkte verminderd. Ook vond ik in een wetenschappelijk artikel de link tussen resistentie van kevers die GOx aanmaken tegen imidacloprid.

Wat ik in het kort zou willen meten:

- De huidige concentraties van neonicotinoïde insecticiden in mijn planten. Eventueel wat testen uitvoeren op bloembollen samples uit winkels.

- De acute LD50(halfwaarde) van imidaclopride op honingbijen is ongeveer 0,1 ppb

In het patentenartikel is het bestuiven van de plant met een spray met water en GOx

een van de geldige toepassingen. Zo een spray zelf fabriceren zou natuurlijk prettig zijn. Graag zou ik willen weten welke verhoudingen water en GOx nodig zijn om in het algemeen een plant (preventief) te behandelen zodat het neonicotinoïdegehalte onder de toxische waarde komt.

- Honing zelf bevat ook GOx. Via de website van een bijenhoudersgilde zag ik dat je het enzymgehalte kunt meten door op peroxide te testen. De enige webwinkels die ik gevonden heb waar ik deze testen kan bestellen zijn bedoelt voor bedrijven. Ik heb een KvK nummer nodig, die ik niet heb. Zijn er winkels waar je als consument deze testen kunt bestellen?

Zijn er biohackerlabs waar hobbyisten deze testen kunnen doen? Ik heb geen budget om een commerciëel lab het te laten onderzoeken. Of zijn er hier biochemici die het leuk vinden om dit te onderzoeken en ergens (hier?) de resultaten te publiceren zodat iedereen die de bijen wil helpen weet hoe men moet ontgiften?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: bijensterfte: het ontgiften van neonicotino

Je hebt een hoop uitzoekwerk gedaan en geeft een hoop bronnen, waarvoor complimenten!

Maar je ziet helaas 1 ding over het hoofd. Het effect van GOx op het nicotinegehalte in tabaksplanten is gebaseerd op het feit dat het de productie van nicotine door die planten wordt beïnvloed.

Maar de bestrijdingsmiddelen die je noemt worden niet door de planten gemaakt, dus toevoegen van GOx op wat voor manier dan ook heeft geen nut.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer