Springen naar inhoud

Monomeren uit polymeren

• Log in om te kunnen reageren

Duhhh

Duhhh

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2013 - 22:36

Hallo allemaal, waar zou ik zijn zonder dit forum ](*,)

Op de afbeelding (heb ik als bijlage gezet) is een polymeer te zien.

Nu is de vraag in het boek ''geef de structuurformule(s) van het monomeer (de monomeren) waaruit deze kunststof is ontstaan. En is deze verkregen door additie of condesatiepolymerisatie?''

skvraag.jpg

Bij dit soort vragen heb ik echt geen flauw idee waar ik moet beginnen. Waar ik ga ik snijden in deze structuurformule? Ofwel, hoe onderscheid ik hierin de twee monomeren. Het kan naar mijn amateurinzicht 2-propaannitril zijn en fenylmethaan? Ik ben gewoon meer aan het gokken nu 8-[

En ik wilde ook graag weten hoe het zit met het veresteren van sachariden.

Bijvoorbeeld cellulose
Geplaatste afbeelding

Als we cellulose willen veresteren met een zuur. Wat doe ik dan met de OH-groepen? Hoe ik de structuurformule zou tekenen is de OH-groepen van cellulose weghalen, en bij het zuur de H uit de OH-groep weghalen en deze vastbinden aan het C-atoom uit het sacharose.

Iemand hoe ik de logica door kan krijgen?

Veranderd door Marko, 20 maart 2013 - 10:00

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2013 - 10:31

Hallo allemaal, waar zou ik zijn zonder dit forum ](*,)

In je studieboeken misschien? Want de theorie die behoort bij de opgave die je hier plaatst zal daar vast in beschreven staan.

Op de afbeelding (heb ik als bijlage gezet) is een polymeer te zien.

Nu is de vraag in het boek ''geef de structuurformule(s) van het monomeer (de monomeren) waaruit deze kunststof is ontstaan. En is deze verkregen door additie of condesatiepolymerisatie?''

Bij dit soort vragen heb ik echt geen flauw idee waar ik moet beginnen. Waar ik ga ik snijden in deze structuurformule? Ofwel, hoe onderscheid ik hierin de twee monomeren. Het kan naar mijn amateurinzicht 2-propaannitril zijn en fenylmethaan? Ik ben gewoon meer aan het gokken nu 8-[

Dat blijkt, en wat verder blijkt: dat je nog even terug moet naar het hoofdstuk over naamgeving. 2-propaannitril bestaat niet, net zomin als 2-propaanzuur bestaat. En fenylmethaan noemen we doorgaans methylbenzeen oftewel tolueen.

Maar zoek eerst eens terug hoe polymeren gevormd worden; welke mechanismes er bestaan en wat bij die mechanismes de algemene vorm van de reactie en van de monomeren is. Als je het tweede deel van de vraag beantwoordt (welk type polymerisatie) kun je het eerste deel ook beantwoorden.

En ik wilde ook graag weten hoe het zit met het veresteren van sachariden.

Iemand hoe ik de logica door kan krijgen?

Het veresteren van sacchariden werkt op dezelfde manier als het veresteren van andere alcoholen. De OH-groep komt van het zuur, de H uit de alcohol.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Duhhh

Duhhh

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2013 - 22:54

Wow! In m'n studieboeken zitten zal ik vast niet geprobeerd hebben. Ik heb gewoon meteen m'n opgaveboekje erbij gepakt en ben achter m'n computer gaan zitten zonder het zelf te proberen 8-)

En waarom kan 2-propaannitril niet? De CN binding kan toch aan ieder C-atoom zitten? In mijn boek staat het nauwelijks uitgelegd, en mijn docent is al een tijdje ziek.
En fenylmetaan noemen (althans) wij het, als de benzeenring vastzit aan het koolstofskelet (hier de hoofdgroep) en niet omgekeerd. Methylbenzeen noemen we het als de benzeenring de hoofdgroep is, en de CH3-groep eraan vastzit.

Doch dank voor je genomen ''moeite''.

PS: Ik zie nu dat mijn vraag hier eigenlijk niet thuishoort, het is namelijk een ''school/huiswerkvraag''. Zou een attente moderator deze misschien naar het juiste subforum willen verplaatsen zodat ik (zoals in de mededeling erboven staat) ''op niveau'' geholpen kan worden? Bij voorbaat dank :)

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2013 - 09:58

Wow! In m'n studieboeken zitten zal ik vast niet geprobeerd hebben. Ik heb gewoon meteen m'n opgaveboekje erbij gepakt en ben achter m'n computer gaan zitten zonder het zelf te proberen 8-)

Daar lijkt het wel op. Maar goed, wat heb je dan precies in je studieboek gevonden? Herken je de structuur als het resultaat van een van de mogelijke polymerisatie-mechanismes?

En waarom kan 2-propaannitril niet? De CN binding kan toch aan ieder C-atoom zitten? In mijn boek staat het nauwelijks uitgelegd, en mijn docent is al een tijdje ziek.

De CN-binding kan zitten waar je wil, maar de term "nitril" staat altijd voor CN als eindgroep, zoals dat ook met de uitgang -zuur zo is. Vandaar de opmerking over 2-propaanzuur.

En fenylmetaan noemen (althans) wij het, als de benzeenring vastzit aan het koolstofskelet (hier de hoofdgroep) en niet omgekeerd.

Dan doen jullie het fout. Of in ieder geval, anders dan alle andere chemici. Fenylmethaan is tolueen. En als je van de stof de systematische naam wil gebruiken, dan noem je het methylbenzeen. Vind je het zelf ook niet raar dat je een 6 C-atomen grote benzeenring ziet als substituent aan een "keten" van 1 C-atoom?

Doch dank voor je genomen ''moeite''.

Graag gedaan. We zien het wel wanneer je serieus aan de slag bent gegaan met de gegeven aanwijzingen.

PS: Ik zie nu dat mijn vraag hier eigenlijk niet thuishoort, het is namelijk een ''school/huiswerkvraag''. Zou een attente moderator deze misschien naar het juiste subforum willen verplaatsen zodat ik (zoals in de mededeling erboven staat) ''op niveau'' geholpen kan worden? Bij voorbaat dank :)

Ook in het huiswerkforum wordt van je verwacht dat je eerst laat zien wat je gedaan/gevonden hebt.

Duhhh

Duhhh

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2013 - 20:26

Daar lijkt het wel op. Maar goed, wat heb je dan precies in je studieboek gevonden? Herken je de structuur als het resultaat van een van de mogelijke polymerisatie-mechanismes?

De CN-binding kan zitten waar je wil, maar de term "nitril" staat altijd voor CN als eindgroep, zoals dat ook met de uitgang -zuur zo is. Vandaar de opmerking over 2-propaanzuur.

Dan doen jullie het fout. Of in ieder geval, anders dan alle andere chemici. Fenylmethaan is tolueen. En als je van de stof de systematische naam wil gebruiken, dan noem je het methylbenzeen. Vind je het zelf ook niet raar dat je een 6 C-atomen grote benzeenring ziet als substituent aan een "keten" van 1 C-atoom?

Graag gedaan. We zien het wel wanneer je serieus aan de slag bent gegaan met de gegeven aanwijzingen.

Ook in het huiswerkforum wordt van je verwacht dat je eerst laat zien wat je gedaan/gevonden hebt.

Dank je wel voor je reactie. Wat het substituent-gebeuren betreft, ik zal binnenkort het gedeelte uit mijn boek posten waarin volgens mij wel degelijk staat dat een benzeenring vast kan zitten aan een hoofdgroep, en dat je de benzeenring rekent tot een karakteristieke groep/substituent. Bijvoorbeeld als aan pentaan op het derde C-atoom een benzeenring zit, dan doe je dus C1-C2-C3-C4-C5 en aan het derde C-atoom tekent men een benzeenring naar beneden. Dan heet het (70% zeker ben ik van m'n zaak) 3-fenylpentaan en niet benzeenpropaan. Je had gelijk wat het CN-gedeelte betreft. Dat kan alleen aan het eind zijn. DSC_1933.jpg DSC_1931-1.jpg

Goed, ik heb het een en ander geprobeerd bij de volgende opgave (zie foto's) :

Een copolymeer wordt gemaakt uit 1,3-butadieen en acrylonitril ( = propeennitril).

Mijn antwoord was het volgende (zie foto, wat slordig getekent, doch hopelijk duidelijk genoeg).

Weet iemand wat ik fout heb gedaan? Volgens het antwoordmodel moet het (zie foto) er anders uitzien. Hoe ik dacht: 1,3-butadieen heeft twee dubbele bindingen, als deze in een copolymeer wordt verwerkt, springt 1 dubbele binding open.

Ik heb het 1ste C-atoom gekozen om de dubbele binding open te breken. Vervolgens komt er aan het tweede C-atoom ook een dubbele binding vrij, de rest (de overige 2 C-atomen uit 1,3-butadieen) klap ik als het ware naar beneden, met behoud van de dubbele binding aan het 3de C-atoom. Dan teken ik aan C-atoom nummer 2 acrylonitril. Waarbij ik aan het tweede C-atoom van acrylonitril, de CN-groep ook naar beneden klap.

Iemand die me uit de brand kan helpen?

Veranderd door Duhhh, 20 maart 2013 - 20:27

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2013 - 21:48

Jij tekent één van de mogelijke mechanismen, je boek toont wat er gebeurt als allebei gebeuren (wat wel realistischer, maar ook wat ingewikkelder is). Zie bijv. hier voor de uitleg, 1,4-polymerisatie zal trouwens het dominante proces zijn.
This is weird as hell. I approve.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2013 - 22:07

Wat betreft de naamgeving gaat het in het algemeen meer om voorkeuren dan goed of fout. Fenylmethaan is niet fout maar verdient in het algemeen niet de voorkeur. Het kan er ook maar net aan liggen in welke context (bijvoorbeeld synthese route) je het molekuul behandeld. Oftewel, in welk deel van het molekuul ben je aan het "rommelen"

Voorbeeld: Ethylbenzeen of Fenylethaan?

Ethylbenzeen -> 4-ethylnitrobenzeen -> 4-ethylaminobenzeen (in plaats van 4- mag para- ook nog...)
De reacties voer je uit op de benzeenring, dit vormt het deel van interesse

Fenylethaan -> 1-bromo-1-fenylethaan -> 1-amino-1-fenylethaan
De reacties voer je uit op het "ethaandeel", dit vormt het deel van de interesse

Door de keuze van de naamgeving is in beide gevallen gemakkelijk te visualiseren waar de reacties plaatsvinden. Van belang is vooral dat je consequent bent in je naamgeving (niet alles door elkaar gebruiken)

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2013 - 15:12

Met deze informatie (je begrijpt hoe de polymerisatie van alkenen verloopt) zou de eerste opgave die je noemt geen probleem meer moeten zijn.

Over de naamgeving: Wat in de vorige post werd aangehaald over de rol van een groep in een reactie is zeker geen algemeenheid. Zo kennen we het polymeer PVP (poly-vinylpyrrolidon). De reactiviteit zit echter in het etheen-fragment dus dan zouden we het 2-oxopyrrolidin-1-yl-etheen moeten noemen? Hetzelfde natuurlijk voor PVC (polyvinylchloride)

Voor de naamgeving wordt normaal gesproken gewoon gekozen voor de eenvoudigste variant. Zo zijn (fenylmethyl)benzeen en difenylmethaan twee namen voor dezelfde stof, maar de tweede is een stuk eenvoudiger en laat ook direct zien wat er met de stof aan de hand is. Hetzelfde geldt voor (N,N-)diethylaminoethaan en triethylamine.

Terug naar het voorbeeld dat je gaf; 3-fenylpentaan klinkt wat makkelijker dan pentan-3-ylbenzeen of 1-ethylpropylbenzeen. Aan welke naamgeving zou je de voorkeur geven?

Duhhh

Duhhh

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2013 - 17:14

Jij tekent één van de mogelijke mechanismen, je boek toont wat er gebeurt als allebei gebeuren (wat wel realistischer, maar ook wat ingewikkelder is). Zie bijv. hier voor de uitleg, 1,4-polymerisatie zal trouwens het dominante proces zijn.

Dank je wel voor jullie antwoorden!

Het copolymeer wat ik tekende zou goed gerekend worden als er niet bij staat aan welke C-atoom de polymerisatie plaatsvindt?

Wat je link betreft, ik volg de uitleg op die site niet. Wat ik probeer te begrijpen is het volgende:

Als je twee C=C bindingen in dit 1,3-butadieen molecuul hebt. En je wilt er een polymeer van maken. Dan haal je 1 dubbele binding open toch? Dan komen er twee plaatsen vrij. Als je dit doet (naar mijn mening ook het meest logische?) aan het eerste C-atoom, komt aan C-atoom nummer 1 een plaats vrij (dan teken je dus aan de linkerkant van het 1ste C-atoom -C, dat streepje duidt op ''stukje polymeer begint hier''). Vervolgens komt aan C-atoom nummer 2 ook een dubbele binding vrij, echter klap je na het tweede C-atoom de overige twee C-atomen van 1,3-butadieen naar beneden, zie foto). De dubbele binding aan het derde C-atoom blijft staan.

DSC_1944.jpg

Goed, nu het volgende waar ik mee zit:

Bij een opgave had een alkaan een zuurgroep, en een hydroxy-groep. Deze liet men reageren met natronloog. Ik dacht dat dit een zuur-base-reactie zou zijn. De OH- ionen plukken dus een H+ weg van de COOH groep. Echter, volgens het antwoordmodel, gaat ook één H-atoom van de OH-groep aan het alkaan weg. Heeft dit te maken met het feit dat natronloog een sterke base is? Of...?

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures