Springen naar inhoud

metalliseren van plastics


  • Log in om te kunnen reageren

#1

zweetvoetje

    zweetvoetje


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2013 - 10:39

Beste chemici,

Ik zou graag voor wat natuurkunde-experimenten eens wat experimenteren met het verzilveren van plastics. Toevallig vond ik laatst het volgende in "mengen en roeren II":

Metalliseren van niet-metaal
De meest uiteenlopende soorten materiaal kunnen met metaal bedekt worden door ze eerst in een 3- tot 4 procents oplossing van hydrochinon te drenken. De voorwerpen moeten tevoren goed vetvrij gemaakt worden. Hierna dompelt men het voorwerp in een zilvernitraatoplossing. Het hydrochinon reduceert nu het zilvernitraat tot zilver, het verkregen laagje zilver kan tot metaalglans gepolijst worden. Hierop kan men dan galvanisch een dikke laag metaal opbrengen.


Graag zou ik plastics, zoals bijvoorbeeld PVC kunnen metalliseren. Heeft er iemand ervaring met deze methode van verzilveren? Werkt het inderdaad goed?

Ik ben al tijden op zoek naar een methode om een (zeer) dun laagje metaal op plastic aan te brengen.

Veranderd door zweetvoetje, 19 maart 2013 - 10:39


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2013 - 13:34

Ik heb er mn twijfels aan - PVC is een behoorlijk hydrofoob materiaal, en ik denk niet dat je daar een gelijkmatig laagje zilvernitraat op kunt leggen om dat vervolgens te reduceren tot vast zilver. Met iets met een hydrofiel oppervlak (bijv glas) gaat dat beter.

Voor zover mij bekend worden de meeste metaal gecoate plastics gemaakt door het metaal erop te dampen.
Victory through technology

#3

zweetvoetje

    zweetvoetje


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2013 - 13:35

@Benm: Ja, inderdaad. Maar erop dampen is niet echt eenvoudig voor een amateur.

Ik ben overigens niet aan PVC gebonden, andere plastics zijn ook prima.

#4

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2013 - 01:58

Misschien is het een optie er eest een laagje van een soort 'grondverf' op aan te brengen waar de oplossing wel aan blijft plakken.
Victory through technology

#5

zweetvoetje

    zweetvoetje


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2013 - 09:28

Dat is een goed idee!

Enig idee of nylon beter zou pakken? Want voor mijn toepassing heb ik gaas nodig dat ik kan metaliseren.
In principe is een metaalgaas ook goed, maar die zijn meestal aan de grove kant en wat lastiger te bewerken.

Als ik daarnaast in staat zou zijn om zelf mylar-folie te metaliseren zou dat ideaal zijn. Maar dat is waarschijnlijk geen haalbare kaart. Ik wil namelijk een zo dun mogelijk laagje mylar-folie gebruiken. Gemetaliseerd is het dunste in de verkoop 2.5micron dik en ongemetaliseerd 0.9 micron. Als ik het laatste zou kunnen metaliseren zou dat dus ideaal zijn. Maar waarschijnlijk zal het dus ook op mylar niet goed pakken...



Maar goed, ik heb er wel vertrouwen in dat het met de goede 'grondverf' wel zal lukken. Dan ga ik binnenkort het spul bestellen...

#6

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2013 - 14:29

Wat wil je precies maken?

Als het om gaas gaat zou je wellicht kunnen overwegen geen plastic, maar iets als katoen als basis te gebruiken. Dat neemt heel goed waterige oplossingen op, en ik denk dat het ook wel te verzilveren is middels die hydrochinon/zilvernitraat methode. Weefsel van glasfiber zou op die manier ook wel te metalliseren zijn.
Victory through technology

#7

zweetvoetje

    zweetvoetje


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2013 - 17:25

Het gaat om elektrostatische luidsprekers (of een variant daarop). Daarbij heb je gaas nodig, waar geluid zeer makkelijk door gaat (voor mijn toepassing is dat zelfs extra belangrijk), maar dat gaas moet wel geleidend zijn.
Nou is het dus goed mogelijk om daar ijzergaas voor te nemen, maar dat heeft soms wat last van resonanties en het valt heel moeilijk goed op te spannen. Als het niet goed gespannen zit, dan gaat dat zeer ten koste van het rendement en de betrouwbaarheid van de luidspreker.
Het is namelijk zeer belangrijk dat het je het op een oppervlak van soms wel 10 bij 50cm op kunt spannen, zonder dat het ergens meer dan een halve milimeter naar binnen of naar buiten buigt. En dat gaat volgens mij veel beter met textiel-achtig spul.


Als ik het membraan van de luidsprekers (dat van mylar is gemaakt) ook kan metaliseren, dan kan ik flink wat meer rendement halen, dus dat is ook wel praktisch, maar niet noodzakelijk. Voor dat mylar heb ik op zich al wel een redelijke oplossing met een antistatische coating. Dit heeft echter veel te veel weerstand voor gebruik op het gaas.

#8

zweetvoetje

    zweetvoetje


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2013 - 17:37

Ik wil elektrostatische luidsprekers maken. Daarbij heb je twee goed geleidende roosters die een paar milimeter van elkaar zitten met daartussen een elektrisch geladen membraan gespannen.

Het is zeer belangrijk dat de twee roosters perfect recht zitten. En dat lukt alleen met duur geperforeerd metaal, wat slecht geluid doorlaat, of met doek. Ijzergaas is zeker bruikbaar, maar blijft altjid een beetje krom, waardoor je nooit echt het rendement haalt wat je zou willen. Ook heeft het last van resonanties.

Daarom zou ik graag een ander, een beetje rekbaar gaas willen gebruiken, waar het geluid probleemloos doorheen gaat en wat ook veel beter op te spannen valt. Op zich maakt het materiaal niet zoveel uit, als er maar makkelijk geluid doorheen gaat. Katoen zal waarschijlijk best werken, als er gaas is te vinden dat open genoeg is.


Voor het membraan (2 micron dik mylar) heb ik een andere oplossing, antistatische coating. het membraan hoeft lang niet zo goed te geleiden als de rest. Maar stel dat ik het membraan beter geleidend kan krijgen, dan kan het rendement een flink stuk omhoog. Nou kan dat met gemetaliseerd mylar-folie. Maar ook dat is niet zalig makend. Als de luidspreker doorslaat en er vonkjes door het folie gaan dan gaat meteen het geleidende laagje van het mylar kapot. Als ik zelf kan metaliseren, dan kan ik daar misschien wat aan doen. Zoals dikker metaal op de contactpunten enzo.

#9

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2013 - 02:15

Ah okay, dat maakt de boel een stuk duidelijker. Je wilt dus een geleidend gaas met relatief grote mazen erin om aan weerszijdes van die mylarfolie te plaatsen.

Ik zou dan eens kijken naar een weefsel van katoen of iets dergelijks, wellicht iets dat lijkt op een visnet. In principe zou je dat eerst op een frame kunnen spannen, en daarna kunnen verzilveren.

Overigens vraag ik me af of ijzergaas per se vervormingen moet vertonen. Als je een materiaal als kippengaas onder voldoende spanning op een frame zet dan zal het toch wel een vlak geheel vormen? Je zou er eventueel een paar staaldraden onder mechaniche spanning doorheen kunnen halen om te voorkomen dat het gaat trillen - een beetje vegelijkbaar met hoe ze het schaduwmasker in een trinitron televisie op zn plaats hielden.
Victory through technology

#10

zweetvoetje

    zweetvoetje


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2013 - 12:24

@benm: Het moet echter een zeer fijnmazig gaas zijn, gaten kleiner dan 1mm. Het liefst zou ik de tussenafstand tussen membraan en gaas iets meer dan een halve milimeter maken. Dat betekent dus dat het ongeveer perfect vlak moet zijn.
Ik span het membraan en het gaas inderdaad op op een frame. Dat werkt prima.

Nou is het volgens mij best mogelijk om een metaalgaas te maken dat enigszins rekbaar is, maar het probleem is alleen dat dergelijk spul nergens te koop is. Althans, ik heb het nog niet gevonden. Metaalgaas zal altijd het nadeel hebben dat het een beeetje een bepaalde kant op gebogen is en nooit perfect recht meer wordt. Katoen en plasticgaas heeft dat probleem niet tot nauwelijks...

#11

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2013 - 15:17

Aha, ik dacht dat er bij dat soort speakers normaliter wat meer ruimte tussen de folie en het gaas eromheen zat.

Metaalgaas kun je wel kopen, er bestaat bijvoorbeeld fijn gaas om insecten te weren dat geweven is van metaaldraad (koper/messing op het oog). Beetje googelen op 'insect mesh screen' oid levert wel wat verkopers op... wellicht zit er iets tussen?

Of je het vlak krijgt is wat anders. Het zal wellicht op een rol geleverd worden, en dat maakt het lastig. Misschien dat uitrollen en langduring sandwitchen tussen 2 vlakke platen (laminaatvloer en een eind dik multiplex) helpt?

Victory through technology

#12

zweetvoetje

    zweetvoetje


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2013 - 15:30

@ben: Ja, normaal is het inderdaad meer ruimte, maar als je er geen lage tonen mee wilt weergeven dan kan het ook kleiner en dat heeft vele voordelen, behalve dan dat de constructie lastiger wordt.

Dergelijk gaas heb ik al wel geprobeerd. Maar staal valt gewoon met geen mogelijkheid glad te krijgen.

#13

Hardbass

    Hardbass


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2013 - 20:44

Hallo,

Ten eerste, Ben jij dezelfde (Z)weetvoetje als op CO?

Hoe dan ook,
Kan je niet een oplossing van naoh in een plantenspuit stoppen en dat over een stuk aluminium folie spuiten?

Of misschien zoiets,

Veranderd door Hardbass, 09 april 2013 - 20:54






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures