[scheikunde] bepaling gehalte H2O2 in vaatwastabletten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

bepaling gehalte H2O2 in vaatwastabletten

Hoihoi,

voor scheikunde moest ik een practicum doen over de bepaling h2o2 in een vaatwastablet.

ik ben als volgt te werk gegaan:
  • Weeg ongeveer 1 gram vaatwaspoeder af op de bovenweger.
  • Breng het poeder over in een erlenmeyer.
  • Los het poeder op in 20 mL zwavelzuur-oplossing.
  • Vul de buret met 0,02 molair kaliumpermanganaatoplossing. Noteer de exacte molariteit.
  • Noteer de beginstand van de buret.
  • Voeg kleine hoeveelheden permanganaatoplossing toe tot de kleur van het mengsel lichtroze blijft.
  • Noteer de eindstand van de buret.
  • Een goede hoeveelheid oplossing is 20 ά 25 mL. Wanneer blijkt dat er weinig permanganaatoplossing nodig is, verhoog je de hoeveelheid poeder en voer je de meting opnieuw uit. Is er heel veel nodig, dan weeg je minder vaatwaspoeder af.
dit zijn mijn proefresultaten:

Proefnummer

Gram vaatwastablet

ML zwavelzuuroplossing

Beginstand buret

Eindstand buret

Gebruikte ML KMnO4- oplossing

1

1,1

20

0,5

45

44.5

2

0,5

20

1,5

35,1

33,6

3

0,35

20

35,1 en 2

50 en 18,1

14,9+16,1= 31

4

0.25

20

18,1

48,1

30

5

0,20

20

5,3

25,8

20,5

6 (controle van 5)

0,20

20

25,8

47,0

21,2

ik ben bijna overal uitgekomen, maar ik loop nog tegen 3 vraagjes aan.

- maak een kloppende vergelijking voor de reactie van h202 met permanganaat.

ik denk dat ik deze wel gevonden heb, maar ik twijfel. ik heb:

2 MnO4- + 16 H+ + 5 H2O2 -> 2 Mn2+ + 8 H2O + 5 O2 + 10 H+

de volgende vraag waar ik tegenaan loop is:

bereken het aantal mol h2o2 dat in de hoeveelheid waspoeder aanwezig was.

ik zou echt niet weten hoe ik hier aan moet beginnen, iemand? 8-[

de laatste vraag is bereken het aantal gram natriumpercarbonaat in het waspoeder en reken dit om naar een massapercentage.

dit is hetzelfde als de vraag hiervoor, ik kom er op geen een manier aan uit.

de tabel is niet echt duidelijk, dus ik heb hem ook nog als bestand bijgevoegd.

alvast bedankt!
Bijlagen
practicum.docx
(11.05 KiB) 81 keer gedownload

Berichten: 23

Re: bepaling gehalte H2O2 in vaatwastabletten

je weet dat de concentratie van kaliummangaat 0,02 molair is. In je buret zat kaliummangaat en je hebt de gebruikte volumes opgeschreven dan moet je gewoon je concentratie maal je volume doen en dan heb je je mol. Dus bijvoorbeeld bij je eerste proef heb je 44,5 ml kaliummangaat gebruikt, dan doe je dus 0,02M x 0,0445 L. Dat is dan 8,9x10-4 mol.

Nu als je reactie klopt dan moet je die 8,9x10-4 mol delen door 2 (2MnO4-) en maal 5 (5H2O2). Dan heb je 0,002225 mol.

zo zou ik het berekenen, en zo kan je ook de mol berekenen van je andere proeven.

Voor je massapercentage zou ik het niet direct weten, heb je misschien de concentratie van het zwavelzuuroplossing en de molaire massa van het vaatwastablet?

Berichten: 3

Re: bepaling gehalte H2O2 in vaatwastabletten

dankjewel, de molaire massa van het vaatwastablet heb ik niet, voorderest weet ik ook niks meer van de zwavelzuur oplossing.

Berichten: 3

Re: bepaling gehalte H2O2 in vaatwastabletten

oh, en ik moet het aantal mol h2o2 berekenen, en volgens uw antwoord bereken ik toch het aantal mol kaliummangaat? of snap ik er niks van? haha.

Berichten: 23

Re: bepaling gehalte H2O2 in vaatwastabletten

maar doordat je de mol weet van je mangaat kan je stechiometrisch je mol h2o2 berekenen. Ik heb ooit een soortgelijke proef gedaan, en dan hebben wij via de mangaat de mol bepaald van de andere stof.

en normaal gezien he, als je nu de molaire massa had van het tablet en de concentratie had van je h2so4, dan had je de mol berekend van h2so4, stechiometrisch de mol van je tablet maal de molaire massa, dan had je je gram gehad. De gram die je dan uitkomt delen door (bij je proef 1) is dat dan 1,1 gram maal 100%.

Reageer