maximum likelihood versus OLS

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 197

maximum likelihood versus OLS

Ik begrijp niet goed het praktische verschil tussen beide schatters. Op school heb ik enkel OLS uitgebreid gezien.

Voor mijn thesis doe ik instrumentele schattingen van een panel van 308 individuen over twee tijdseenheden. Welke schatter kies ik best?

EDIT: ik ben eigenlijk op zoek naar een bron met de praktische argumenten pro en contra.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: maximum likelihood versus OLS

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: maximum likelihood versus OLS

Least Squares is gemakkelijk omdat je niet veel informatie over het probleem moet hebben.

Om ML te kunnen gebruiken moet je de likelihood-functie (pdf van de ruis) kennen. De methode is beter maar je hebt er meer informatie voor nodig.

In het geval van normaal verdeelde ruis zijn beide methodes equivalent.

Berichten: 197

Re: maximum likelihood versus OLS

Hartelijk dan voor uw antwoord. Ik zal eens schatten met beide. (ML met limited information meer bepaald)

Enkele weken heeft u mij geholpen met het inlezen van een wegingsmatrix in MATLAB. Ik ben daar dan niet meer op teruggekomen omdat ik geen code heb gevonden om ongebalanceerde spatiale modellen te schatten in MATLAB. Je andere tip (-spwmatrix- met STATA) is de route die ik uiteindelijk heb gevolgd. Nogmaals dank

Reageer