Springen naar inhoud

Oefenopgave ijzerconcentraties

• Log in om te kunnen reageren

Philipijnos

Philipijnos

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2013 - 11:02

Voor scheikunde moet ik de volgende oefenopgave maken:
Oplossingen van ijzer(II)zouten krijgen na toevoeging van orthofenantroline een dieprode kleur. In de formules in deze opgave wordt orthofenantroline aangeduid met fen. De dieprode kleur wordt toegeschreven aan de aanwezigheid van het complexe ion Fe(fen)32+.
Orthofenantroline wordt gebruikt om het ijzer(II)gehalte van grondwater te bepalen. De intensiteit van de rode kleur is dan een maat voor de ijzer(II)concentratie, echter alleen als dan aan de voorwaarde wordt voldaan dat alle of nagenoeg alle ijzer(II)ionen als Fe(fen)32+ aanwezig is.
Om het ijzergehalte van een monster grondwater te bepalen, wordt hiervan 5,00 mL gepitpetteerd. Met behulp van een bufferoplossing wordt de pH op 3,5 gebracht. Vervolgens wordt een grote overmaat, namelijk 6mmol orthofenantroline toegevoegd, waarna de oplossing met gedestilleerd water tot 100,0 mL wordt aangevuld.
Het orthofenantroline is in deze oplossing vrijwel geheel omgezet in H(fen)+, het geconjugeerde zuur van orthofenantroline. In de oplossing stelt zich het volgende evenwicht in:
Fe2+ + 3 H(fen)+Fe(fen)32+ + 3 H+
Van dit evenwicht is K = 2,5 · 10-5.
a) Leg uit dat de pH van deze oplossing niet te laag mag zijn.
Hiervan dacht ik dat dit zo moet zijn omdat het evenwicht anders teveel naar links zal verschuiven en er dus geen Fe(fen)32+ zal ontstaan, wat je juist graag wilt.
b) Laat door berekening zien dat in de bereide oplossing met pH = 3,5 nagenoeg al het ijzer(II) als Fe(fen)32+ aanwezig is.
Hiervan had ik eigenlijk niet heel veel idee hoe ik dit aan moet aanpakken. Ik weet dat je een evenwichtsbreuk op moet stellen:
LaTeX
Maar verder kom ik niet. Is er iemand die kan helpen?
NN: "Everything that is not related to elephants is irrelephant".

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 maart 2013 - 12:13

je kent in ieder geval al de concentratie H+ (uit de pH). Verder staat in de opdracht dat er een grote overmaat Hfen+ wordt toegevoegd - m.a.w. zal de concentratie hfen+ niet te veel veranderen door reactie met ijzer, dus kan je gewoon de initiële concentratie hfen+ invullen.

Nu heb je nog maar twee onbekenden over. Maar deze twee onbekenden staan in de breuk op elkaar en het gevraagd is uiteindelijk wat de relatieve verhouding vrij Fe-ion en gecomplexeerd ion is...

Veranderd door Typhoner, 23 maart 2013 - 12:15

This is weird as hell. I approve.

Philipijnos

Philipijnos

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2013 - 18:54

Oké, heel erg bedankt, ik denk dat ik nu wel weet hoe ik verder moet.
NN: "Everything that is not related to elephants is irrelephant".

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures