[scheikunde] Hybridisatie in HCl

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Hybridisatie in HCl

Hallo,

Cl heeft 4 elektronenparen (vrije en gebonden)dus zijn de elektronen in een tetraeder-vorm. Nu tetraedervorm betekent sp³ hybridisatie, want de sp³ orbitalen zijn tetraedisch gerangschikt.

Nu volgens mij is er dus sp³ hybridisatie, maar de volgende afbeelding zegt dat er een p orbitaal bij Cl is in plaats van een sp3.

Volgens mij is de afbeelding verkeerd?

Kan iemand mij aub helpen? >>

Afbeelding

Berichten: 9

Re: Hybridisatie in HCl

Er treedt inderdaad sp3 hybridisatie op maar wat de figuur aanduid is het 3p oribtaal van chloor, niet de sp3 hybridisatie zelf. Het groene gedeelte is het 3p-orbitaal zoals de figuur aangeeft.

Berichten: 16

Re: Hybridisatie in HCl

Hey bedankt! maar er wordt gezegd onder de afbeelding dat de binding wordt gevormd door de overlapping van een p orbitaal met een s orbitaal, dat is toch wel fout? want de binding wordt gevormd door de overlapping van een sp3 orbitaal en een s orbitaal ?

Berichten: 9

Re: Hybridisatie in HCl

Het sp3 orbitaal wordt gevormd door die overlapping. Vandaar sp3, s+p

Berichten: 16

Re: Hybridisatie in HCl

Dat is niet waar, de sp3 orbitaal wordt niet gevormd door de overlapping van een s orbitaal van H met een p orbitaal van Cl. De sp3 orbitaal wordt enkel en alleen gevormd door het samensmelten van een s en drie p orbtitalen van eenzelfde atoom in dit geval Cl.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Hybridisatie in HCl

Hoewel je met hybridisatie aan de slag zou kunnen gaan, blijkt deze benadering voor verbindingen H-X, met X een halogeen, niet te werken. Het orbitaaldiagram dat daar ontstaat komt niet overeen met experimentele waarnemingen. Als men uitgaat van een overlap van 1s van H en een 3p van Cl komt men wel bij iets wat beter overeenkomt met het experiment. Het is een klassiek voorbeeld om aan te tonen dat hybridisatie, hoewel het een nuttige techniek om in veel gevallen tot correcte geometrieën van moleculen te komen, niet noodzakelijk een correct beeld geeft van de werkelijke elektronische structuur van moleculen.

Eerlijk gezegd weet ik dit alleen precies voor HF, maar ik neem aan dat het voor alle halogenen hetzelfde zal zijn. Ik zou het wel eens in detail moeten opzoeken.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 16

Re: Hybridisatie in HCl

Bedankt typhoner. Dus we kunnen de halogenen gekoppeld aan een H zien als een uitzondering. Zijn er misschien nog andere uitzonderingen Typhoner? En nog iets: ik heb gehoord dat hybridisatie niet enkel bij het centraal atoom optreedt, maar ook bij alle andere atomen van een molecule, is dat waar?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Hybridisatie in HCl

voip4341 schreef: ma 25 mar 2013, 19:15
ik heb gehoord dat hybridisatie niet enkel bij het centraal atoom optreedt, maar ook bij alle andere atomen van een molecule, is dat waar?
één opmerking: hybridisatie gebeurt niet. Het is uiteindelijk een wiskundige techniek om op eenvoudige wijze een aantal moleculaire eigenschappen te kunnen verklaren.

Maar ja, hybridisatie moet je in principe op alle atomen toepassen. Uiteraard ga je bijvoorbeeld voor H dan niets moeten doen, want dat heeft alleen een 1s-orbitaal.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hybridisatie in HCl

voip4341 schreef: ma 25 mar 2013, 19:15
Dus we kunnen de halogenen gekoppeld aan een H zien als een uitzondering. Zijn er misschien nog andere uitzonderingen Typhoner?
Bijna alles is een uitzondering. De theorie van hybridisatie werkt in feite alleen voor C-atomen, en een beetje voor N-atomen. Voor O wordt het soms al lastig, zoals je hebt gezien, en voor alle andere elementen ook.

Neem bijvoorbeeld het H2S molecuul. De bindingshoek is daar ongeveer 90 graden, en zeker geen 109.nogwat zoals hybridisatie zou voorspellen. Maar ook bij H2O gaat het al fout. De hoek is daar 105 graden, maar misschien nog wel belangrijker: de theorie van hybridisatie suggereert dat er 2 "lobben" zijn voor de 2 vrije elektronenparen. Dan zou de negatieve lading in een H2O molecuul, of in ieder geval een groot deel daarvan, zich moeten bevinden in 2 afzonderlijke lobben, en dat is zeker niet het geval.

Maar om terug te komen op het toepassen van hybridisatie: Ook al is het fout, je kunt het nog steeds toepassen. Er worden namelijk ook een heleboel dingen wel goed mee verklaard. Je kunt het dus ook toepassen op andere atomen dan het centrale atoom, en ook als het om andere elementen dan C en N gaat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer