[wiskunde] Wiskunde bewijs

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Wiskunde bewijs

Ik heb zelf heel erg moeite met dit bewijs:

In de figuur zie je koordenvierhoek ABCD waarvan de verlengde zijden elkaar snijden in de punten P en Q. De bissectrices van driehoek BPC en driehoek DQC snijden elkaar in punt S. Punt T is het snijpunt van de bissectrice van driehoek DQC met lijn AB en punt R is het snijpunt van de bissectrice van driehoek DQC met lijn DC

Ik moet bewijzen dat de bissectrices elkaar loodrecht snijden in S.

Ik dacht zelf dat je misschien moet bewijzen dat driehoek TSP en RSP congruent zijn. Alleen ik kan niet genoeg congruentiekenmerken vinden om dit te bewijzen.

Kan iemand mij misschien helpen bij deze opgave?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (34.76 KiB) 185 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskunde bewijs

Kun je even aangeven wat je zelf al geprobeerd hebt? Wanneer zijn twee driehoeken congruent en wat weet je van jouw twee driehoeken al?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 6

Re: Wiskunde bewijs

Ik weet dat hoek TPS = hoek RPS en PS=PS

Ik heb dus nog 1 hoek (hoek PTS is hoek PRS) of 1 zijde (TS is RS of PR is PT) nodig. Ik weet alleen niet hoe ik aan een van deze dingen kan komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskunde bewijs

Klopt. Zie je wel nog andere zaken die gelden (die misschien nuttig kunnen zijn)?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 6

Re: Wiskunde bewijs

Koordenvierhoek:

Hoek BAD = 180 - hoek BCD = hoek BCP = hoek DCQ

Hoek ADC = 180 - hoek ABC = hoek CBP

Hoek ABC = 180 - hoek ADC = hoek CDQ

Ik weet niet of het allemaal relevant is, Dit zijn in ieder geval de dingen die ik zo kan bedenken. Zijn er nog andere zaken die ik ben vergeten?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskunde bewijs

Ik ga even in je figuur alle punten een naam geven. Er ontbreken nog 2 punten: het snijpunt van je bissectrice BPC met BC en AD. Noem het snijpunt met BC U en dat met AD V. Okee?

Als je dat ziet, zal ik je de rest geven ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 6

Re: Wiskunde bewijs

Oké, dat snap ik

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskunde bewijs

Prima. Voor praktische redenen ga ik de notatie wat korter maken. Noem hoek QDC = a en hoek QCD = b. Dan weten we dat QDC = CBD = a en dus is UBP = pi - a. Verder is UCP = b.

Nu gaan we kijken in driehoek BCP: CPB = pi - (b + pi - a) = a-b dus CPU = (a-b)/2.

In driehoek DQC: DQC = pi - a - b en dus DQR = (pi - a - b)/2.

Zie je het een beetje komen? Ik ga dus niet via congruentie werken (gaat misschien wel, maar zie het niet meteen).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 6

Re: Wiskunde bewijs

Ik snap de uitleg die je geeft. Dus dan geldt dat DQR=pi/2-CPU

Ik begrijp alleen nog niet echt hoe je hieruit kunt afleiden dat de bissectrices loodrecht op elkaar staan (QSP=pi/2)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskunde bewijs

Wel, we moeten eigenlijk nu alleen nog SRP kennen, en dan kunnen we bepalen of RSU(P) 90° (of pi/2 rad) is.

In driehoek QRC: QRC = pi - (pi - a - b)/2 - b = (pi + a - b)/2.

We zien nu dat SRP = pi - (pi + a - b)/2 = (pi - (a-b))/2. En dus RSU(of RSF) = pi - (pi -(a-b))/2 - (a-b)/2 = pi/2 zoals gewenst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 6

Re: Wiskunde bewijs

Oh, nu zie ik het. Heel erg bedankt voor je hulp!

Reageer