warm houden van dubbelwandige opslagtanks

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

warm houden van dubbelwandige opslagtanks

Hallo,

Ik zit met een "kleine" uitdaging en hoop dat iemand me in de goede richting kan sturen.

Ik ben bezig met een opslagtank van ongeveer 25 m3 met daarin een vloeistof. De tank staat buiten, de vloeistof (poly-elektrolyt) is gevoelig voor vorst. Nu wil ik in de winter de vloeistof warm houden, 5 tot 10 graden is genoeg. Ik zat er aan te denken om te kiezen voor een dubbelwandige tank (enkelwandig en met een warmtewisselaar is ook een oplossing) en tussen deze wanden warm water te laten stromen, dat hebben we in overvloed.

Het water is ongeveer 70 ºC tot 80 ºC, maar hoe bepaal ik hoeveel water ik tussen de wanden door moet laten stromen. Een deel van de warmte zal verloren gaan naar buiten en een deel van de warmte zal worden opgenomen door de vloeistof, helaas weet ik de soortelijke warmte (nog) niet.

Ik wil met een regelbare pomp de warmwaterstroom regelen en ik dacht als ik nu de uitgaande temperatuur meet van het water en die is boven de vijf graden is de vloeistof in de tank zeker niet kouder. Met die temperatuur regel ik het toerental van de pomp.

De tank heeft mengers, voor een homogene warmteverdeling. Ik schat het oppervlakte van de tank op ongeveer 40 m2.

Mijn probleem is dat ik lastig kan inschatten hoeveel warmte er nu in de vloeistof gaat zitten en hoeveel er naar de buitenlucht verdwijnt.

Andere oplossingen zijn uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt!!!!
Lijmen is leuk, maar blijven plakken is irritant.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: warm houden van dubbelwandige opslagtanks

Volkomen onzinnig idee.

Tank isoleren, en over de gehele bodem van de tank een lange leiding leggen (zig-zag of spiraal, 10 cm boven de bodem)) waar het warme water doorheen stroomt. Mengers in de tank zijn dan niet nodig.

Hoe warm mag die poly-elektrolyt trouwens worden? Bedenk dat aan het oppervlak van de 70 - 80 graden warme leidingen de poly-elektrolyt veel warmer dan 10 graden zal worden.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: warm houden van dubbelwandige opslagtanks

He Fred, bedankt voor je reactie.

Waarom denk je dat het een onzinnig idee is? Dubbelwandige tanks komen veel voor. We hebben ze nu ook, alleen worden die nu niet gebruikt om mee te verwarmen omdat er geen aansluitingen op zitten, dus waarschijnlijk alleen voor isolatie.

Maar wat je zegt is ook een goed idee: isoleren en een warmtewisselaar er in. De mengers komen er sowieso in om de vloeistof mooi homogeen te houden.

Maar even los van de praktische oplossing zit ik me toch steeds af te vragen hoe je de warmwaterstroom tussen de wanden door kan berekenen, aangezien de warmte "twee" kanten opgaat..... (als je uitgaat van een stroming gelijkmatig over het gehele oppervlakte van de tank, wat ook niet zo werkt natuurlijk)
Lijmen is leuk, maar blijven plakken is irritant.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: warm houden van dubbelwandige opslagtanks

Dubbelwandige tanks dienen niet voor isolatie, maar worden soms toegepast om te vermijden dat bij lekkage de vloeistof naar buiten kan stromen. Dat wordt alleen gedaan bij gevaarlijke vloeistoffen. Of die poly-elektrolyt van jouw gevaarlijk is kan ik niet beoordelen.

De ruimte tussen de wanden dient altijd leeg te zijn (gevuld met lucht of inert gas dus) met een detectie. Zodra men detecteert dat er vloeistof tussen de wanden gekomen is weet men dat de binnenste tank lek is en dus leeggemaakt moet worden om te repareren.

Er staan minstens duizend tanks in de wereld die op de door mij beschreven manier warm gehouden worden.

Bovenaanzicht Kleine tank:

Afbeelding

Grote tank:

Afbeelding
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer