Springen naar inhoud

Hoefijzermagneet

• Log in om te kunnen reageren

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2013 - 20:24

Magneet.jpg

De kracht op de draad tussen de benen is gelijk aan 0 aangezien het veld evenwijdig is aan de stroomzin.

Bij het deel van de draad dat de magneet raakt zit ik een beetje vast want ik weet niet goed hoe de veldlijnen daar gericht zijn..

De veldlijnen gaan altijd van noord naar zuid dus ik dacht dat de veldlijnen in dit geval vertrekken van noord loodrecht omhoog in een boogje naar zuid gaan en hier dus loodrecht naar beneden terecht komen. Op deze manier zou de draad dus rond zijn as moeten spinnen.

Kan iemand helpen?

Edit: sorry voor de te kleine afbeelding maar de vraag is dus gewoon de beweging die de stroomdraad gaat ondervinden.

Veranderd door stinne 3, 21 maart 2013 - 20:25

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5456 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 maart 2013 - 21:57

Als je het puur vanuit de wet van lorentz bekijkt, zou je denken dat de rechte stroomvoerende geleider waar een gelijkstroom doorheen gaat zich niet in het magnetisch veld van de hoefijzermagneet bevindt, en kan er op die stroomvoerende geleider ook geen lorentzkracht werken.\
Maar ik twijfel of mijn antwoord goed is.
ik begin een beetje nattigheid te voelen bij mijn antwoord (figuurlijk gesproken dan )

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2013 - 22:12

Ik snap wat je bedoelt maar als je bv een andere magneet langs boven laat naderen kan ik me niet inbeelden dat deze geen aantrekking/afstoting gaat ondervinden..

Een beetje een ongelukkige vraag dus

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5456 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 maart 2013 - 22:30

Met de eerste 2 regels in je bericht ben ik het helemaal eens
In de hoefijzermagneet zal in wendig een homogeen magnetisch veld aanwezig zijn wat begint bij de zuidpool en eindigd bij de noordpool
Maar rondom die stroom voerende geleider heerst ook een magnetisch veld waarbij de magnetische veld lijnen concentrische cirkels zijn rondom die geleider.
De geleider zal nu om het middelpunt gaan roteren linksom

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2013 - 22:37

Met de eerste 2 regels in je bericht ben ik het helemaal eens
In de hoefijzermagneet zal in wendig een homogeen magnetisch veld aanwezig zijn wat begint bij de zuidpool en eindigd bij de noordpool
Maar rondom die stroom voerende geleider heerst ook een magnetisch veld waarbij de magnetische veld lijnen concentrische cirkels zijn rondom die geleider.

Dit snap ik.

Maar hoe besluit je hieruit dat de geleider gaat roteren?

Veranderd door stinne 3, 21 maart 2013 - 22:37

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5456 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 maart 2013 - 22:52

Laten we eens kijken naar het stukje van de geleider wat rechts contact maakt met de hoefijzermagneet
Inwendig in de magneet is het magnetisch veld naar achteren gericht\
Het magnetisch veld wat opgewekt wordt door die gelijkstroom is inwendig in die magneet richting zuidpool gericht , dus zullen die 2 magnetische velden elkaar afstoten.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5456 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 maart 2013 - 23:21

Beste stinne3 , als je het goed vindt , kom ik hier morgenavond op terug . Dan zal ik proberen een afbeelding te maken om het een en ander duidelijk te maken.
Ik moet je in een ding gelijk geven , en dat is dat dit vraagstuk verre van eenvoudig is.

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2013 - 06:16

Dat is goed.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5456 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 maart 2013 - 18:43

img003.jpg

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2013 - 17:15

Ik snap je redenering, maar ben je zeker dat dit de juiste methode is om zo een vraagstuk op te lossen?

Als we er van uitgaan dat je oplossing juist is en de draad dus zal roteren, dan wil dit dus zeggen dat de raaklijn aan de magnetische veldlijn veroorzaakt door de magneet verticaal is. Juist?

De veldlijn zou dan in een lus van noord naar zuid gaan? Dit is toch vreemd volgens mij aangezien de veldlijn, die steeds een gesloten kromme moet zijn, van zin verandert op het moment dat ze door de magneet gaat. (Want de veldlijn is altijd gericht van noord naar zuid).

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45181 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 maart 2013 - 18:25

De kracht op de draad tussen de benen is gelijk aan 0 aangezien het veld evenwijdig is aan de stroomzin.

Bij het deel van de draad dat de magneet raakt zit ik een beetje vast want ik weet niet goed hoe de veldlijnen daar gericht zijn..

Daar heb ik een hele leuke vodcast voor gevonden
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2013 - 18:47

Dat is idd een interessante link!

Maar heb ik dan gelijk als ik zeg dat de magnetische veldlijn een gesloten kromme is in het verticale vlak die van zin verandert op het moment ze de magneet doorloopt?

Veranderd door stinne 3, 23 maart 2013 - 18:47

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45181 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 maart 2013 - 19:45

Als ik je goed begrijp wel. De magnetische permeabiliteit van ijzer is vele malen hoger dan die van lucht. In het ijzer volgen de veldlijnen dus gewoon de hoefijzervorm.

Maar daar waar de draad op de polen ligt heeft het veld in elk geval een behoorlijke verticale component, de magneet in of uit afhankelijk van de pool waarop hij rust.

magneet.png
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures