Zon dwingt NASA om Curiosity bijna een maand dood te zwijgen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Zon dwingt NASA om Curiosity bijna een maand dood te zwijgen

Volgende maand zal de communicatie tussen de aarde en Marsrover Curiosity stil komen te liggen. De zon staat dan dusdanig in de weg dat een heldere communicatie niet kan worden gegarandeerd en NASA neemt geen enkel risico.


Rond 4 april verbreekt NASA de communicatie met Curiosity en zullen er geen commando’s meer naar de rover worden gestuurd. Pas rond 1 mei wordt de communicatie hersteld. Dat maakt NASA bekend.


De reden? De positie van de planeten aarde en Mars ten opzichte van de zon. Volgende maand bevindt Mars zich – vanaf de aarde gezien – exact achter de zon. Commando’s die vanaf de aarde naar Mars verstuurd worden, kunnen dan ook heel gemakkelijk door de zon verstoord worden. Om te voorkomen dat Marsrover Curiosity van die verstoorde commando’s binnenkrijgt en gekke dingen gaat doen, legt NASA de communicatie stil.


lees verder


Bron: Scientias
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 12.262

Re: Zon dwingt NASA om Curiosity bijna een maand dood te zwijgen

Interessant fenomeen - eigenlijk ben ik nu wel benieuwd hoeveel signaal verlies het geeft om iets naar de andere kant van de zon te versturen. Ik neem aan dat het signaal er omheen moet, gezien zo'n bal plasma 1 grote geleider is?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Zon dwingt NASA om Curiosity bijna een maand dood te zwijgen

Kan zoiets doorheen de zon? Ik ben niet genoeg onderricht om daar een uitspraak over te kunnen doen, maar als ik op mijn gevoel zou afgaan vind ik dat dan toch 'straf'.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zon dwingt NASA om Curiosity bijna een maand dood te zwijgen

Ik denk niet dat de Aarde, de Zon en Mars deze keer exact op een lijn liggen ook al beweert Scientas dat.


Zou dat moeten nagaan, maar die kans is erg klein. Het zal wel dicht in de buurt komen, maar er komt denk ik geen echte bedekking. Die bedekking - als die er al zou zijn - duurt bovendien nooit een paar weken maar een dag of wat minder. Men zal dus wel een veiligheidsmarge van een paar graden aan weerszijden van de Zon in acht nemen.


Punt is dat de Zon zoveel storende invloeden heeft (vooral bij hogere zonneactiviteit), dat men er niet op vertrouwt dat alle communicatie ongeschonden door de foutcorrectie heen komt. Een verkeerd ontvangen of volledig weggevallen besturingssignaal kan in theorie ernstige gevolgen hebben.


Overigens zal eenvoudiger statusinformatie wel worden uitgewisseld, en ook communicatie met Odyssey die rond Mars draait en als tussenstation kan dienen blijft in stand. Verder is er maar 15 dagen een echte stop van de opdrachten en wetenschappellijke data, maar voor en na deze periode is er ook een paar dagen sprake van communicatie op een lager pitje.

Berichten: 12.262

Re: Zon dwingt NASA om Curiosity bijna een maand dood te zwijgen

Zo lang kan het inderdaad niet zijn - als je bijvoorbeeld kijkt hoe kort een transit van venus of mercurius duurt dan zou de tijd dat mars echt achter de zonneschijf zit wellicht enkele uren zijn.


Wellicht is het de intensiteit van de zonnewind nabij de zon die roet in het eten gooit, dat zijn tenslotte ook deels geladen deeltjes die wellicht het nodige radiosignaal kunnen absorberen.
Victory through technology

Reageer