Springen naar inhoud

afmetingen electronenschil berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Chef van Oekel

Chef van Oekel

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2013 - 02:08

Hoe bereken ik de exacte grootte van een electronenschil? en hoe bereken ik zijn exacte afstand tot de kern?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 maart 2013 - 10:47

niet, in die zin dat een electron in een bepaalde schil/orbitaal niet op een vaste afstand van de kern zit. Je kan wel de gemiddelde afstand tot de kern berekenen, daarvoor heb je het concept van verwachtingswaarden uit de kwantummechanica nodig. Je kan ook de "meest waarschijnlijke" afstand vinden: daar waar de radiale distributiefunctie van de waarschijnlijkheid zijn maximale waarde bereikt.
This is weird as hell. I approve.

Chef van Oekel

Chef van Oekel

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2013 - 13:02

huh? het is toch zo dat de afstand bepaald wordt door de negatieve lading van het electron en de positieve lading van de kern? dezen zijn toch constant? hoe kan de afstand dan varieren?

je zegt: 'in die zin dat een electron in een bepaalde schil/orbitaal niet op een vaste afstand van de kern zit'. Mijn vraag had betrekking op de electronenschil, niet op het electron. Ik weet dat de positie van een electron lastig te bepalen is. Maar hij bevindt zich bij mijn weet wel altijd in een vaste baan om de kern. ik ben op zoek naar de specifieke afmetingen van zo'n vaste baan.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 maart 2013 - 14:59

Voor de duidelijkheid: de banen van elektronen zien er niet als volgt uit:
Geplaatste afbeelding

De positie van elektronen kan worden beschreven a.d.h.v. orbitalen: dit zijn ruimtelijke functies die uitdrukken wat de kans is dat een elektron zich op elke positie bevindt. In principe kan het overal zitten, maar in sommige regio's meer dan andere.

het is toch zo dat de afstand bepaald wordt door de negatieve lading van het electron en de positieve lading van de kern? dezen zijn toch constant? hoe kan de afstand dan varieren?

Je hebt gelijk dat lading en zo constant zijn, maar deze bepalen de potentiële energie. Als de afstand tussen kern en elektronen onderling verandert zal de potentiële energie veranderen. Dat is niet erg, want alleen de totale energie moet constant blijven, dus dan past de kinetische energie zich aan.
This is weird as hell. I approve.

Chef van Oekel

Chef van Oekel

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2013 - 15:22

Maar er zijn dan toch ten minste bepaalde beperkingen. Een electron kan zich onder geen enkele omstandigheid op 1 meter van de kern bevinden. of wil jij zeggen dat dat wel zo is? Ik wil graag weten waar een electron zich exact kan bevindeen, en waar niet. En ben daarbij dus ook opzoek naar de specifieke waarde.

Neem nu een waterstofatoom met 1 electron. Wat is zijn maximale afstand tot de kern, en wat is zijn minimale afstand tot de kern? je hebt het over 'ruimtelijke functies die uitdrukken wat de kans is dat een electron zich op elke positie bevindt'. Heb je misschien zo'n functie voor me?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 maart 2013 - 19:51

De kans neemt snel af met de afstand tot de kern. Maar de kans dat een elektron zich op een meter bevindt is geen nul. De kansverdeling is bijna nergens nul, alleen op de knoopvlakken.

Voor het 1s-elektron is de kans om het aan te treffen het hoogst in de atoomkern ;-)

Chef van Oekel

Chef van Oekel

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2013 - 00:42

ow dat is apart. blijkt dat uit een theorie if is dat gemeten? en is er al een plauibele verklaring voor?

ik ben erg benieuwd naar de wiskundige formules die weergeven hoe groot de kans is om een electron op een bepaalde locate aan te treffen. weet iemand waar ik dezen kan vinden?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 maart 2013 - 09:27

Voor het 1s-elektron is de kans om het aan te treffen het hoogst in de atoomkern ;-)

Oh? LaTeX ...

ow dat is apart. blijkt dat uit een theorie if is dat gemeten? en is er al een plauibele verklaring voor?

Dat blijkt uit een theorie en dat is gemeten. De theorie is dus een plausibele verklaring.

Vergelijkingen kun je bijvoorbeeld hier vinden: http://winter.group..../equations.html

Maar zonder achterliggende theorie zegt dat niet zo veel. Een goed boek over chemische binding en/of fysische chemie legt het allemaal uit.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Chef van Oekel

Chef van Oekel

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2013 - 20:42

Maar zonder achterliggende theorie zegt dat niet zo veel. Een goed boek over chemische binding en/of fysische chemie legt het allemaal uit.

Wellicht heeft u een goede suggestie?

Ik ben toch even alvast ermee aan de slag ermee gegaan en als ik het goed begrijp leiden de formules samen tot:

LaTeX

waarbij Z en n gegeven zijn.

Ik ga er dan vanuit dat

LaTeX

Voor het waterstofatoom, waarbij Z=1 en n=1 geldt dan:

LaTeX

waarbij de kans een electron aan te treffen resultaat is van een de straal r, ofwel de afstand tot de kern.

Maar de vraag is of het klopt, want bij bovenstaande formule lijkt het erop dat bij grotere afstand de straal oneindig groter wordt. of interpreteer ik het dan verkeerd?

Veranderd door Chef van Oekel, 25 maart 2013 - 20:46

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 maart 2013 - 23:30

Een goeie suggestie zo gauw niet; dat hangt ook af van je achtergrondkennis en opleiding. Misschien dat je vanaf de website waar die formules staan een stukje verder komt?

Je vergelijkingen kloppen bijna, maar er mist een min-teken in de e-macht.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures