geprefabriceerde systemen en punching reinforcement

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

geprefabriceerde systemen en punching reinforcement

Voor een opdracht moeten we een gebouw doorrekenen en ook rekening houden met de praktische uitvoering.

Wij hebben gekozen voor een bollenplaatvloer ('bubble deck floor') vanwege een belangrijke gewichtsreductie en het uitsparen van balken (bollenplaatvloer dient berekend te worden als een plaatvloer ('flat slab')).

Nu rijst bij mij de vraag: als je doorprikken moet narekenen (punching shear), dan eindig je met een typische verdeling van de wapening als hieronder getoond:
punching.png
punching.png (59.22 KiB) 369 keer bekeken
Ik zie niet goed hoe dit te verenigen valt met een deels geprefabriceerde vloerplaat waarin de onderwapening voorzien is, en dus weinig tot geen ruimte overblijft voor dergelijke stirrups.

[1]

8.3 Punching shear

8.3.1 Verification criterion

In the formula for tu the contribution of ts should not be applied.

The value of t2 should to be multiplied by the factor 2/3.

Explanatory notes

There are no test results available to prove that the influence of punch einforcement in BubbleDeck floors® could be determined in the same way as for solid floors. The

contribution of punch reinforcement can therefore be left out of consideration. This is not a problem because punch reinforcement is impractical and anyway by leaving some spheres out the punch criterion can be satisfied. In this case the requirements for punch reinforcement according to NEN 6720 are valid for the area concerned.

Ik zie dus niet meteen hoe dit moet verwezenlijkt worden in de praktijk, hoe deze berekende wapening effectief wordt geplaatst, aangezien het onderste deel geprefabriceerd wordt.

Alvast bedankt!

[1]: http://www.bubbledeck-uk.com/pdf/CURRec86.pdf
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: geprefabriceerde systemen en punching reinforcement

Als het onderste deel prefab is (soort van predal neem ik aan) zijn er meestal al tralie liggers voorzien. Je kan dan extra beugels (stoelen) voorzien aan de uiteinden waar ponswapening vereist is.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: geprefabriceerde systemen en punching reinforcement

Bedankt. In dit geval zitten die dus niet rond de kolommen maar ter hoogte van de kolommen zelf dan?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: geprefabriceerde systemen en punching reinforcement

Neen, ponswapening zit altijd in de zone rond de kolom aangezien daar het afschuifvlak is. Met "de uiteinden" bedoel ik dan de zones van de predal die rond de kolom zitten.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer