[scheikunde] Vragen ivm adsorptie eigenschappen van actieve kool

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Vragen ivm adsorptie eigenschappen van actieve kool

Ik heb enkele vraagjes ivm een practicum dat ik moet uitvoeren.

In het practicum proberen we te achterhalen wat de adsorptie-eigenschappen van actieve kool zijn. Hiervoor maken we gebruik van azijnzuuroplossing als adsorbaat en actieve kool als adsorbens.Het practicum is als volgt: we maken een verdunningsreeks van azijnzuur. Vervolgens mengen we er actieve kool bij en schudden we. Daarna gebeurt een filtratie. We moeten de eerste 10-20ml van ons filtraat verwijderen.

Ik denk wel dat ik versta waarom dat je je filtraat moet verwijderen:

De kleine deeltjes actieve kool, verzadigd met azijnzuur, lopen door de filter en als je start met titreren (met NaOH) komt die azijnzuur vrij van je actieve cool. En dus maak je een fout bij de bepaling van de hoeveelheid niet geadsorbeerde azijnzuur. En de grote actieve cool deeltjes lopen gewoon niet door de filter. Klopt dit?

Maar ik versta nog steeds niet waarom je die eerste 10-20 ml van het filtraat moet verwijderen. We moeten namelijk de actieve kool toevoegen aan 100 ml verdunde azijnzuuroplossing. Kunnen er dan in de resterende 80-90ml geen kleine deeltjes verzadigde actieve kool meer zitten die door de filter gaan?

Is het misschien zo dat je filter verzadigd moet geraken met actieve kool?

En in de vergelijking van Freundlich : log(x/m)= 1/n*logc + logk , wat is die c precies?

Reageer