[scheikunde] Asymmetrisch atoom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

Asymmetrisch atoom

Hallo,

Bij de uitwerking van de volgende opgave wordt gezegd dat er een inwending spiegelvlak is aan te wijzen in het volgende molecuul (zie foto).

Ziet iemand waarin je hier een inwendig spiegelvlak aan kunt brengen? Ik kan het namelijk niet :?
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (39.22 KiB) 394 keer bekeken
En bij 1 een andere opgave staat er ''asymmetrisch N-atoom?''.

Ik dacht dat er alleen een asymmetrisch C-atoom bestond? Want als alleen 4 andere atomen/atoomgroepen aan een atoom vastzitten kun je het asymmetrisch noemen. Of geldt dat voor alle atomen? Want stikstof heeft een covalentie van 3....betekent dit dat we hem asymmetrisch mogen noemen als er 3 andere atomen/atoomgroepen aan vastzitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Asymmetrisch atoom

Duhhh schreef: zo 24 mar 2013, 13:56
Ziet iemand waarin je hier een inwendig spiegelvlak aan kunt brengen? Ik kan het namelijk niet :?

[attachment=12777:Naamloos.jpg]
bouw een model, dan zie je het duidelijk. Hoe dan ook: dit ding is vlak te maken, het vlak van de molecule is dan vanzelf ook het spiegelvlak.
Want stikstof heeft een covalentie van 3....betekent dit dat we hem asymmetrisch mogen noemen als er 3 andere atomen/atoomgroepen aan vastzitten?
nee, althans, het is maar hoe je het bedoelt.

Normaal kunnen stikstofverbindingen "omklappen" (eng. term: "umbrella inversion"), waarbij het vrije elektronenpaar ("de vierde binding aan N", als het ware) van plaats verandert:

Afbeelding

Dus formeel gezien is een N met drie verschillende bindingen asymmetrisch (geen spiegelvlak), maar die configuratie is niet vast: omzetting naar de andere gaat zeer vlot, dus je kan niet zoals het geval is bij een verbinding met een asymmetrisch C-atoom één van de isomeren isoleren en als dusdanig bewaren.

Er zijn echter wel gevallen waarbij de inversie aan N niet mogelijk is, daar zijn ene aantal typische voorbeelden van...
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 23

Re: Asymmetrisch atoom

Dank voor je antwoord. Dat met het stikstofatoom begrijp ik nu wel :)

Maar bij het plaatje zie ik het niet. Ik kan het ook niet bouwen want ben nu op m'n telefoon, heb hier geen programmaatje op. Dat er bijv in H-C-H een inwendigspiegelvlak is te vinden begrijp ik wel. bij dat plaatje zijn er ook dubbele bindingen waardoor ik het al helemaal niet zie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Asymmetrisch atoom

je kan door te draaien aan bindingen de C's, O's en H van OH en Cl allemaal in één vlak brengen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Asymmetrisch atoom

Hint: een spiegelvlak hoeft niet per se loodrecht op het molecuul te staan ;)

Reageer