Chlorine Bomb reacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Chlorine Bomb reacties

Ik houd een presentatie voor scheikunde over het element chloor. Op youtube zag ik dat je met chloortabletten en isopropanol ook wel isopropyl alchohol (C3H7OH) een explosief mengsel krijgt. Chloortabletten worden gebruikt voor het schoonmaken van zwembaden, hierin zit hypochloriet (ClO-

Ik heb op een filmpje wel groengeel gas zien ontstaan, dit moet wel chloorgas zijn. Maar wat is de precieze reactievergelijking? Of is er misschien sprake van halfreacties?Ik heb al op internet gezocht, maar niet gevonden.

Alvast bedankt
VWO-5 leerling

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chlorine Bomb reacties

Een reactie die ik zou verwachten is een oxidatie van het alcohol: de vorming van aceton en calciumchloride. Blijkbaar gebeurt er toch iets anders!

Dit is overigens een typisch voorbeeld van experimenten waarbij vaak ongelukken gebeuren. Vooral de experimentator komt nogal eens in een ziekenhuis....

Berichten: 3

Re: Chlorine Bomb reacties

Dankuwel. Ik snap alleen niet hoe calciumchloride kan ontstaan. Ik dacht inderdaad ook al aan een elektronoverdracht. Maar ik dacht meer aan de volgende reactievergelijking:

2ClO- + 2e- --> Cl2(g) + H20

omdat ClO- een sterke oxidator is.
VWO-5 leerling

Berichten: 3

Re: Chlorine Bomb reacties

Ik bedoel:

2ClO- +2e- +4H⁺→Cl₂+2H₂O
VWO-5 leerling

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chlorine Bomb reacties

Chloorgas is zelf ook een oxidator, dus onder evenwicht dan zou je chloride kunnen krijgen. Voor mij wel erg lang geleden hoor! Deze reactie om een alcohol in een keton om te zetten wordt onder gecontroleerde omstandigheden in een lab ook gebruikt, zie ik in google.

Berichten: 12.262

Re: Chlorine Bomb reacties

rwwh schreef: zo 24 mar 2013, 20:38
Een reactie die ik zou verwachten is een oxidatie van het alcohol: de vorming van aceton en calciumchloride. Blijkbaar gebeurt er toch iets anders!


Lees ik er nou helemaal langs, of komt er in de vraag helemaal geen calcium voor?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Chlorine Bomb reacties

Stiekem wel; want in de chloortabletten zit calciumhypochloriet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Chlorine Bomb reacties

Ah okay, ik zat even te denken aan bleekwater, voor zover ik weet zit daar natriumhypochloriet in, vandaar dat dat calcium wat onverwachts uit de hoek kwam :)
Victory through technology

Reageer