Energie tijdens het lopen -> omzetting?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Energie tijdens het lopen -> omzetting?

Dag iedereen,

Bestaat er een formule om te berekenen hoeveel energie een persoon (60 kg) moet verwerken wanneer die tegen vb. 20 km/u moet lopen? Kan die energie dan worden omgezet in vb. kg? Ik kan momenteel 130 kg squatten, maar ik zou graag ook willen weten hoeveel "kg" ik zou afstoten tijdens het lopen... Het mag ook een schatting zijn... Weet niet of dit mogelijk, maar ik ben gewoon benieuwd naar het resultaat...

Alvast bedankt!

Groeten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Energie tijdens het lopen -> omzetting?

Nee, helaas, je kunt energieverbruik niet uitdrukken in kg drukken, daar dit twee totaal verschillende begrippen zijn.

Berichten: 7

Re: Energie tijdens het lopen -> omzetting?

Bedankt voor uw bericht. Maar is zoiets dan totaal niet te berekenen? Stel dat ik loop tegen 20km/u over een grote weegschaal. Dan zal die weegschaal mij toch een uitkomst geven (gegevens filteren en de hoogste waarde eruit nemen)... Dus ik vind het vreemd dat zoiets dan niet berekend kan worden...

Re: Energie tijdens het lopen -> omzetting?

Het is de vraag of je bij het lopen over een grote weegschaal wel meet wat je wil meten. Gaat het je eigenlijk om de vetverbranding?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Energie tijdens het lopen -> omzetting?

De twee gegeven krachten zeggen iets over de spronghoogte in verhouding tot de afzethoogte: hs / ha = Fa / Fz.

Dat volgt uit: arbeid van de afzet = zwaarteenergie op hoogste punt. De afzethoogte ha is de hoogtetoename van je zwaartepunt Z tijdens de grondfase. De spronghoogte hs is de hoogtetoename van je zwaartepunt tijdens de zweeffase. Je afzetkracht met twee benen is Fa,2 = 130g, per been is dat Fa,1 = 65g. (g is de zwaartekrachtversnelling). De kracht die tijdens de zweeffase op je lichaam werkt is de zwaartekracht Fz = 60g,

Zweeffase: bij een spronghoogte hs is 4hs de max. horizontale afstand voor Z (bergparabool met beginhoek 45°)

Grondfase: bij een afzethoogte ha is 4ha de max. horizontale afstand voor Z (dalparabool met beginhoek 45°)

De maximale paslengte is dan d = 4hs + 4ha

De tijdsduur per pas is bij de meeste mensen 0.4 s, zowel voor snel als voor langzaam lopen (halve slingertijd van het onderbeen)

Dan voorspelt dit model bij jouw afzetkracht en een afzethoogte van 0.2 m (een blinde veronderstelling) dat de paslengte 1.6 m is en de snelheid 4 m/s = 14 km/h.

Een pogostick (springstok met veer) is misschien geschikter voor een eenvoudige analyse vanwege het simpele uiteinde in plaats van een mensenvoet met een afwikkelbeweging.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Energie tijdens het lopen -> omzetting?

Als het je om verbranding van calorieën gaat, kan je ook wel een schatting doen van de hoeveelheid vetverbranding en dus gewichtsverlies die daar bij hoort.

Op DEZE site kan je dan wel terecht. Let op dat bij dit soort toepassingen een Kilocalorie (4200 J) een Calorie genoemd wordt.

Zo verbruikt volgens die site iemand van 60 kg die een uur lang op marstempo wandelt ongeveer 253 Kcal of ongeveer 1 Mega Joule. Een kilo vet bevat ongeveer 38 MJ verteerbare energie-inhoud, dus na een uur marstempo wandelen is die persoon in theorie dan 26 gram vet kwijt.

Of dat ook een praktijkwaarde kan zijn weet ik niet.

Berichten: 7

Re: Energie tijdens het lopen -> omzetting?

Nee, het gaat niet over vetverbranding. Het gaat om de afzetkracht.

@Jkien: "Dan voorspelt dit model bij jouw afzetkracht en een afzethoogte van 0.2 m (een blinde veronderstelling) dat de paslengte 1.6 m is en de snelheid 4 m/s = 14 km/h." -> Hoeveel afzetkracht (Fa,1) heb ik dan nodig om 20km/u te lopen (met dezelfde afzethoogte van 0,2m)?

Alvast bedankt iedereen!

Groetjes.

Berichten: 7

Re: Energie tijdens het lopen -> omzetting?

Bedankt! Kan je mij soms de formule geven hoe je dit hebt berekend? Dan kan ik dit zelf ook uitrekenen wanneer ik vb. 25km per uur loop (met een maximale kracht van 180 kg bij het squatten). Is het ook mogelijk om dit om te zetten in N/mm (spring rate - Theoretical dimension)? Als je hier ook een formule voor zou hebben, dan ben ik jullie héél dankbaar! Alvast bedankt! Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Energie tijdens het lopen -> omzetting?

v = d / t = (4ha + 4hs) / t = (4 ha/ t) (1 + hs/ha) = (4 ha/ t) (1 + Fa/Fz),

dus Fa = Fz ((vt/4ha) - 1), een eenvoudig lineair verband tussen Fa en v. (En v uiteraard in m/s).

Waar komt die bijzondere term "spring rate - Theoretical dimension" ineens vandaan, hoe wil je die gebruiken?

Reageer