Springen naar inhoud

foto-elektrisch effect

• Log in om te kunnen reageren

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2013 - 20:15

Hallo,

Waarom hebben sommige vrijgekomen elektronen grotere Ekin als de anderen in een fotocel? Waardoor er dus ook over een maximale Ekin wordt gesproken. Want als je op de kathode van een fotocel licht van 1 frequentie laat vallen (monochromatisch licht). Dan geldt : Ekin=Efoton - Euit
Als je dan voor een bepaalde stof een bepaalde Euit hebt en Efoton is ook constant omdat het monochromatisch licht is. Dan moet Ekin toch altijd dezelfde uitkomen?

Alvast dank

Veranderd door AItt, 24 maart 2013 - 20:30

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2013 - 07:53

Omdat niet alle botsingen plaatsvinden op ideale plaatsen op die allerbuitenste atomen. Een elektron dat bijvoorbeeld op een diepte van een paar atomen in het materiaal wordt losgeslagen ondervindt nogal wat hinder op zijn weg naar buiten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2013 - 18:18

ohh ok. Maar je zou deken dat dat juist ingecalculeerd zou zijn in de Uittreedenergie van de atoom. Maar als ik u verhaal zo hoor dan zou je zeggen dat de Euit eigenlijk de gemiddelde Euit is, dus dat er dan best wel atomen zitten die makkelijker, dus met meer Ekin uitkomen dan anderen. Maar als ik mijn boek lees dan wordt Euit gebruikt om de maximale Kin energie van een elektron te berekenen, dus dan kan dat ook weer niet. #-o

Veranderd door AItt, 25 maart 2013 - 18:21

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2013 - 18:25

de MAXIMALE kinetische energie bepaal je makkelijk omdat bij een zekere remspanning GEEN ENKEL elektron de andere elektrode nog haalt.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2013 - 18:47

Ja dat verhaal met de remspanning snap ik wel. Dat is ook mijn verwarring niet. Ik zit dus met dat uittreedenergie.
Is dat de gemiddelde uittreedenergie?
Of de minimale uittreedenergie?

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2013 - 19:09

De atomen die iets dieper liggen die hebben dus meer moeite om uit te komen dan de atomen aan de oppervlak, zoals u zegt. Maar dan hebben de dieper gelegen atomen toch gewoon een grotere uittreedenergie dan die aan het oppervlak. Daarom dacht ik dus dat ze met de uittreedenergie, de gemiddelde uittreedenergie bedoelen. Maar dan wordt dat dus door mijn boek tegengesproken. want daar berekenen ze in een opgave de maximale uittreedenergie van een elektron met de formule : Ekin=Efoton-Euit. (waardoor je dus gaat denken dat er met Euit, de minimale uittreedenergie wordt bedoeld)

Veranderd door AItt, 25 maart 2013 - 19:10

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2013 - 20:36

daarmee wordt de uittreedenergie berekend, da's de energie nodig om een elektron van zijn atoom te verwijderen. Daar is geen minimale of maximale of gemiddelde van te berekenen, dat is een vaste, quantummechanische waarde.
Op het moment van verlaten van zijn atoom heeft een elektron dus de berekende Ekin, en ook dát is dus een vaste waarde, want volgt uit een formule met verder louter vaste waarden. Maar als het atoom dat hij verlaat een paar atoomlagen diep ligt kan hij onderweg naar buiten het metaalmonster al wat verliezen. De hierboven berekende Ekin is dus de maximale Ekin die een elektron kan hebben bij het verlaten van het metaalmonster, maar veelal zal die Ekin lager liggen.

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2013 - 20:52

Ok. Helemaal duidelijk nu. Dank u wel :)

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures