van 3x380 volt naar 3x 220volt

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 241

van 3x380 volt naar 3x 220volt

ik heb een toestel dat bestaat uit 3 afzonderlijke motoren die draaien op 220 volt. ik vindt geen aanduiding van ster of driehoek. Elke motor is er een van 2 pK.

ik heb thuis 3x380v + N.

klopt het dat ik een transfo nodig heb om deze combine-machine te kunnen laten werken? en welk type transfo heb ik dan wel nodig.

de transfo zou dan 3x380 v omzetten naar 3x220 volt.

iemand die mij kan helpen in deze materie.

(NB: ik kan de motoren dus niet aansluiten in ster of driehoek, ze draaien elk apart op 220 volt)

groeten,

Patrick VDA

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: van 3x380 volt naar 3x 220volt

Je hebt een net van 3x380V+N. Die 380V staat tussen twee fasen.Tussen een fase en de nul heb je steeds 230V.

Dus je motor aansluiten tussen fase en nul. Ingewikkelder is het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: van 3x380 volt naar 3x 220volt

kan volgens mij niet : op de eerste klem : nul geleider en op de tweede een fase: inderdaad, dan heb je 220 volt,

maar wanneer je op de derde klem een fase zet, dan heb je tussen klem 1 en klem 3: 220 volt, maar tussen klem 2 en klem 3 heb je 380 volt.

en gezien er tussen elk kontactpunt eigentlijk 220 volt dient te staan ( 3 motoren die over elke 2 contacten 220 volt vragen) klopt de uitleg volgens KLAZON niet .

Oh ja, dat was ik eigentlijk vergeten te zeggen: bij de vorige eigenaar stond dit toestel op 3x220 volt, maar ik heb thuis 3x380v.

het toestel heeft 3 klemmen waar de 3 verschillende motoren die op 220 v draaien , op aangesloten zijn, dus tussen elke klem moet er 220 volt komen te staan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: van 3x380 volt naar 3x 220volt

In dat geval is de makkelijke manier om er trafo's tussen te zetten.

Een andere optie is om te analyseren hoe het toestel geschakeld is, en dan de bedrading aanpassen zodanig dat je het op een 3x380V net kunt aansluiten.

Of dat mogelijk is weet je pas als je hebt uitgezocht hoe het in elkaar zit.

Reageer