Otitis media / buis van Eustachius

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Otitis media / buis van Eustachius

Als de buis van Eustachius verstopt zit kan dit leiden tot een otitis media. Wanneer dit vaak gebeurt, kunnen (met name bij kinderen) buisjes in het trommelvlies worden geplaatst.

Eigenlijk bestrijd je daar alleen maar de vervelende gevolgen van de middenoorontsteking mee, maar het daadwerkelijke probleem niet. Plus het feit dat het uitvoeren van een tympanostomie toch voor enige schade aan een gezond trommelvlies zorgt, en beperkingen (zwemmen met dopjes, niet duiken etc.).

Bestaan er dus oplossingen om de buis van Eustachius zelf te 'stutten' (door bijvoorbeeld daar een buisje in te plaatsen) zodat deze minder snel verstopt kan raken. Via de neus/keelholte zou dit toch redelijk makkelijk uit te voeren moeten zijn?!

Ik kan hier echter niets over vinden... :-k

Afbeelding
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Otitis media / buis van Eustachius

Het nodig hebben van buisjes duurt meestal niet zo lang. In de meeste gevallen slechts enkele weken. Het complicatierisico is laag, de ingreep is makkelijk en er vindt in de meeste gevallen geen blijvende trommelvliesschade plaats. Zwemmen mogen de meeste kinderen gewoon na een tijdje. Duiken wordt inderdaad ontraden.

Het is dus een prima ingreep waar kinderen veel baat bij hebben.

De buis van Eustachius is een stuk langer dan de dikte van het trommelvlies. Over de gehele lengte zul je een buisje moeten plaatsen. Het plaatsen an sich is natuurlijk een stuk lastiger. Controle hierop ook. Bij een trommelvliesbuisje zie je meteen middels otoscopie of het goed zit. Bij een Eustachiusbuis niet.

De nadelen wegen niet op tegen de voordelen me dunkt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 25

Re: Otitis media / buis van Eustachius

Ik vraag me ook af of een altijd open staande buis van Eustachius niet juist meer infecties in de hand zou werken...

Reageer