Sample size berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Sample size berekenen

Ik wil voor mijn onderzoek mijn minimale sample size berekenen. Ik wil mijn data verzamelen met behulp van een survey.

Nu ben ik gaan uitzoeken wat ik het beste kan gebruiken, en ik ben al een aantal keer de 'a priori power analysis' methode tegen gebruiken waarvoor je het programma G*Power 3 voor kunt gebruiken.

Alleen ik heb geen flauw idee welke waardes en instellingen ik nu moet gebruiken. Voornamelijk zijn er 3 waardes die je moet invullen:

- Effect size

- Alpha

- Power

Daarnaast zijn er nog verschillende statistical testen die je kunt kiezen, waar dan weer een extra waarde voor ingevuld moet worden.

Stel ik ga uit van:

Test Family: T Tests

Statistical test: Correlation Point Biserial model

(waarom ik die 2 kies, geen idee, ik heb werkelijk geen idee welke ik zou moeten kiezen)

Hoe kan ik dan mijn effect size, alpha en power bepalen. Kan iemand mij een beetje op weg helpen? Er is wel het 1 en ander over te vinden, maar het is zo ontzettend veel uitzoek werk dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie :)

Berichten: 7

Re: Sample size berekenen

Sorry voor de spellingsfouten!

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Sample size berekenen

Ik zou beginnen met deze website. Daar worden een aantal basis begrippen kort uitgelegd. De alpha (het significantie niveau) is doorgaans 0.05. Power is doorgaans minimaal 0.80. Wat je verder nog moet weten is wat de SD van je uitkomstmaat is en het verschil dat je tussen je groepen verwacht.

Berichten: 7

Re: Sample size berekenen

Bedankt, ik ga het eens doorkijken :)

Reageer