[natuurkunde] Bereken de luchtdruk in het glas

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Bereken de luchtdruk in het glas

De buitendruk is 1020 mbar. Het waterniveau in het tuitje staat 7,00 cm hoger dan het waterniveau in het glas. de tempratuur is 20 graden celcius.

bereken de luchtdruk in het glas in pa .

Zouden jullie me kunnen helpen bij dit vraagstuk.

Ik weet dat ik de volgende formule moet gebruiken

P = dichtheid x delta h x g

p= 0,998 x 10^3 x 0,0700 x 9,81 = 685,3266 = 6,85 x 10^2

dus luchtdruk in glas is dan toch, 1020 x 10^6 -6,85x 10^2 = 1019999315 = 1,02 x 10^9

maar bij een druk van 1,02 x 10^9 ontploft het glas toch, of zie ik dit verkeerd ?

graag zou ik verder geholpen worden. Ook zie ik dat in de vraag staat dat de tempratuur 20 graden is , dit gebruik ik verder niet in de opgave . Wat ik dus ook een beetje vreemd vind.

Groetjes,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bereken de luchtdruk in het glas

1020 x 10^6 = 1,020 x 10^9

Berichten: 5

Re: Bereken de luchtdruk in het glas

sorry , vergeten in wetenschappelijke notatie te zetten. Maar wat is nou dan eigelijk de luchtdruk in het glas ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Bereken de luchtdruk in het glas

Die druk lijkt inderdaad onwaarschijnlijk hoog. En dat is 'ie ook.

Verder, maak een schets van dat evenwicht voordat je begint te rekenen.
donderglas.png
donderglas.png (27.93 KiB) 275 keer bekeken
Wat we dan zien is dat links alleen de lucht IN het glas op het evenwichtsoppervlak druk, en rechts de buitenlucht plus een vloeistofkolommetje.

Voor de druk van de waterkolom heb ik de eenheid cmwk gebruikt, centimeter waterkolom. Omdat 10 meter waterkolom ruwweg een druk geeft van een bar is 1 cm waterkolom ruwweg gelijk aan een millibar. Maar dat rekende jij al nauwkeuriger uit.

20°C is handig om te weten omdat de door jou (uit BINAS ?) gebruikte dichtheid van water gegeven is voor kamertemperatuur.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer