Correlatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 15

Correlatie

Ik ben bezig met onderzoek naar luchtkwaliteit. Maar nu kwamen er een aantal vreemde metingen naar voren waarna ik wat experimenten naar luchtvochtigheid heb gedaan. Ik wil graag aantonen of er wel of geen correlatie is tussen de luchtvochtigheid en de gemeten concentratie. Ik heb de meter in de douche gezet en daar de heet water kraan aan gezet om zo de luchtvochtigheid op te laten lopen. Ondertussen de concentratie fijnstof gemeten. Zie bijgevoegde Excel map. Dit experiment is meerdere keren gedaan en elke keer is een zelfde trend te zien als in bijgevoegde map; zodra de luchtvochtigheid omhoog gaat wordt er ook een hogere concentratie fijnstof gemeten.

Nu de vragen.

- Mag over deze reeks correlatie berekend worden? Waarom; hoe wordt dit bepaald?

- Is de correlatie berekening in Excel de juiste om op deze meting los te laten? (Dit is de product-moment-correlatiecoefficient) Of moet hier een andere correlatiecoëfficiënt berekend worden (populatie- of rangcorrelatie?)?

- Wanneer mag gezegd worden dat er correlatie bestaat? Vanaf welke waarde van r?

- Moet hier ook iets van betrouwbaarheid berekend worden? (p-waarde?)
Bijlagen
correlatie luchtvocht.xlsx
(18.37 KiB) 133 keer gedownload

Berichten: 50

Re: Correlatie

1) Als je de metingen nauwkeurig heb uitgevoerd, en je ziet een correlatie, dan mag dat wel.

Excel heeft daar een automatische funcite voor:

1. Rechtsclick op een punt in je standaardreeks (je grafiek);

2. ''Trendlijn toevoegen''

3. Selecteer 'linear' onder 'opties voor trendlijn'

4. Op dezelfde pagina selecteer: 'R-kwadraat in grafiek weergeven'

2) Ja dat is juist.

3) Ja ... technisch gezien kan je dat wel zeggen, een waarde vanaf je dat kan zeggen ... dat weet ik niet. Ik denk ook niet dat je dat zo moet bewijzen.

4) Je R2 is al je betrouwbaarheid van je lineare lijn. Je kan van je meetwaarden nog wel een betrouwbaarheid berekenen, als dat nodig is.
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Berichten: 142

Re: Correlatie

Misschien een domme opmerking, maar zou het kunnen dat door de hoge luchtvochtigheid er meer vocht op het fijnstoffilter komt en dat het daardoor lijkt dat er meer fijnstof gemeten wordt? Ik ga er dan van uit dat het fijnstof met een filter uit de lucht wordt gehaald, dus als dat niet zo is dan heb ik het fout.

Berichten: 15

Re: Correlatie

De concentratie fijnstof wordt door een optische methode bepaald; nephelometer.

Het blijkt dat bij hoge relatieve luchtvochtigheid de watermoleculen zich kunnen echten aan ultrafijnstofdeeltjes welke dan door de fijnstofmeter gemeten kunnen worden.

De correlatie is bepaald met de correlatiecoefficient van Pearson. Bewezen dat het statistisch significant is met de 'test statistic for zero correlation' en een 95% betrouwbaarheidsinterval bepaald. Verder nog wat aardige dingen gevonden in Applied Statistics and Probability for Engineers van Douglas C. Montgomery.

Reageer