[scheikunde] Koolstofchemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Koolstofchemie

Hallo,

Ik loop vast bij twee vragen die ik moet beantwoorden over het onderwerp koolstofchemie.

De eerste vraag gaat over het verschil tussen een gasmeetspuit en een injectiespuit. En waaraan die spuit moet voldoen om een gasmeetspuit te heten.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd op te zoeken via google, maar ik vind geen antwoorden hier op. Ik zat te denken dat een gasmeetspuit een volume van een gas dat vrijkomt meet en dat de injectiespuit juist gas (waarvan je de hoeveelheid dus precies van kunt bepalen) aan een bepaalde opstelling toevoegt?

De tweede vraag gaat over het verschil tussen een ideaal gas en een niet-ideaal gas.

De definitie van een ideaal gas is: Een ideaal gas is een hypothetisch/aangenomen gas dat precies aan de algemene gaswet voldoet. Een ideaal gas bestaat uit moleculen die een te verwaarlozen ruimte innemen en waartussen te verwaarlozen krachten bestaan, behalve bij botsingen. Alle botsingen tussen moleculen en tussen moleculen en de wanden zijn perfect elastisch , aangezien de moleculen geen mogelijkheid hebben energie op te slaan (behalve kinetische energie). Een ideaal gas is een goede benadering voor echte verdunde gassen.

Is dan een niet-ideaal gas, een gas dat niet aan deze beschrijving voldoet? Of hoe moet ik dat uitleggen?

Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen :)

Gr. Raffa

Berichten: 15

Re: Koolstofchemie

de eerste vraag zou ik niet weten.

wat je tweede vraag betreft:

een niet ideaal gas is een echt gas. In principe is geen enkel gas ideaal. Maar hoe dichter deze gassen wat betreft eigenschappen bij deze definitie komen (kleine moleculen, weinig interactie met andere moleculen) hoe beter je ze kan beschrijven als ideaal gas, Helium is een voorbeeld. Voor een ideaal gas geldt pV=nRT, hoe minder een gas een ideaal gas is, hoe meer de noodzaak er is om dit met een viriaal expansie of van der Waals vergelijking te beschrijven.

Berichten: 244

Re: Koolstofchemie

Een gasmeetspuit of een injectiespuit? Ik zou het niet weten, misschien dat een meetspuit nauwkeurig is? Dit is maar een losse flodder.

Verder: je geeft zelf al de definitie van een ideaal gas. Inderdaad: een niet-ideaal gas voldoet niet aan deze beschrijving.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Koolstofchemie

Een gasmeetspuit meet het volume van een (vrijkomend) gas. Het is dan natuurlijk wel fijn dat al het vrijkomende gas ook daadwerkelijk in de cilinder terechtkomt en de zuiger naar achter drukt. Tegelijkertijd oefent zo'n gas doorgaans niet zo veel kracht uit.

De ene injectiespuit is de andere niet, maar doorgaans worden deze gebruikt om vloeistoffen ergens in te spuiten. De vloeistof moet dus door een kleine opening en dat alleen al kan wat kracht kosten.

Begrijp je een beetje in wat voor richting je het (onder andere) kunt zoeken?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 14

Re: Koolstofchemie

Bedankt voor de reacties allemaal! :)

Erg fijn!

De vraag over de gasmeetspuit en injectiespuit snap ik nu ;)

Maar wat wordt er precies bedoeld met een 'echt' gas?

Gr. Raffa

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Koolstofchemie

Bij een ideaal gas ga je uit van de veronderstelling dat er geen onderlinge aantrekkingskracht tussen de gasatomen of -moleculen is, terwijl dat in werkelijkheid wel zo is. In plaats van een echt gas spreekt men ook wel van een reëel gas. Kijk maar eens of je daar iets over kunt vinden op Wikipedia.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 14

Re: Koolstofchemie

oké, bedankt! :)

Ik snap het nu!

Alleen nog een klein vraagje: als je een ammoniumacetaatoplossing aan iets toevoegd, mag je het afval daarna dan door de gootsteen gooien of moet het bij de zware metalen?

Gr. Raffa

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Koolstofchemie

Definieer "iets". Ammoniumacetaat is uiteraard geen zwaar metaal omdat er geen zware metalen inzitten, of zeg ik nu iets raars?

Berichten: 14

Re: Koolstofchemie

Fuzzwood schreef: ma 01 apr 2013, 18:34
Definieer "iets". Ammoniumacetaat is uiteraard geen zwaar metaal omdat er geen zware metalen inzitten, of zeg ik nu iets raars?


Een maatkolf met een ijzeroplossing, zoutzuur en orthofenantroline. En dan die ammoniumacetaatoplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Koolstofchemie

Ja dan wel ;)

Berichten: 14

Re: Koolstofchemie

Fuzzwood schreef: ma 01 apr 2013, 21:54
Ja dan wel ;)


Door de gootsteen? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Koolstofchemie

Nee, bij het zware-metalenafval natuurlijk. Algen zijn nl nogal gek op ijzer.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Koolstofchemie

En los van de vraag: wat overblijft na een chemisch experiment moet per definitie niet door de gootsteen. Ook al weet je dat het in principe geen kwaad zou moeten kunnen.

Maar in dit geval weet je dat het in principe wél kwaad kan. Dat er ijzerionen inzitten is één ding, maar fenantroline en zoutzuur maakt het er niet beter op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 14

Re: Koolstofchemie

Fuzzwood schreef: di 02 apr 2013, 12:52
Nee, bij het zware-metalenafval natuurlijk. Algen zijn nl nogal gek op ijzer.
Marko schreef: di 02 apr 2013, 15:08
En los van de vraag: wat overblijft na een chemisch experiment moet per definitie niet door de gootsteen. Ook al weet je dat het in principe geen kwaad zou moeten kunnen.

Maar in dit geval weet je dat het in principe wél kwaad kan. Dat er ijzerionen inzitten is één ding, maar fenantroline en zoutzuur maakt het er niet beter op.
oké! Bedankt! :)

Reageer