Autisme: kleiner cerebellum en mss link met VSD

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Autisme: kleiner cerebellum en mss link met VSD

Dag iedereen,

ik ben nieuw op dit forum, dus ik hoop dat ik het in het juiste onderdeel plaats. Ik was aanvankelijk aan het twijfelen tussen psychologie en geneeskunde. Uiteindelijk heb ik gekozen voor geneeskunde, omdat de grootte van het cerebellum eigenlijk wel iets te maken met de anatomie van de hersenen. Ik moet zeggen dat ik zelf geen geneeskunde of psychologie studeer, maar ik intereseer mij er wel in, maar ik zit nu met een paar vragen, omdat ik het niet op het internet vind.

Het zit zo, ik lees de laatste tijd redelijk wat over autisme en het onderwerp boeit mij eigenlijk ook wel. Ik heb nu gelezen dat autisten in de volwassenheid een kleiner cerebellum zouden hebben dan normale mensen. Ik vind echter nergens, maar dan ook nergens de normale grootte van de doorsnee van het cerebellum. Ik heb bijvoorbeeld wel al dingen tegengekomen op het internet van echografieën van foetussen, waarbij vanalles wordt gemeten, waaronder het cerebellum. En ik had ergens iets tegengekomen dat een foetus van vijf maanden een cerebellum had van ongeveer 20mm. Maar ik vind nergens gegevens van een later moment in de zwangerschap, dus ik weet niet of de groei van een cerebellum nu stopt bij 20 mm na vijf maanden of als die nog doorgroeit. Nu is mijn vraag, wat is eigenlijk de normale grootte van het cerebellum (als je naar de diameter in de hoogte kijkt)? Ik vind dit niet onmiddellijk op het internet. Mijn volgende vraag is dan ook vanaf wanneer spreek je van een te klein cerebellum en wanneer vanaf een te groot cerebellum (bij sommige autisten zou het cerebellum bij kinderen groter zijn.)

Ik heb ook op het internet gevonden dat er vaak wordt gedacht dat autisme veroorzaakt wordt door een tekort van zuurstof naar de hersenen. Daar zijn echter geen bewijzen van, maar het wordt wel aangenomen. (Ik vermoed dat er geen bewijzen van zijn, omdat het gewoonweg niet ethisch verantwoord is om even de zuurstoftoevoer naar de hersenen van een baby af te snijden om dan te kijken of dat autisme veroorzaakt.) Nu vraag ik mij af of er eventueel een link zou kunnen zijn tussen een ventrikelseptumdefect en autisme. Ik heb namelijk gelezen dat bij een ernstig ventrikelseptumdefect het hart moeite heeft om het bloed naar alle delen van het lichaam te pompen en dat de baby bijvoorbeeld ook minder snel groeit, last kan hebben van cyanose enzovoort. Dus als ik mij niet vergis dan pomt het bloed het zuurstof naar de hersenen, maar zou het eventueel mogelijk kunnen zijn dat door dat ventrikelseptumdefect de hersenen minder zuurstof krijgen en daardoor autisme kan ontstaan? Is deze hypothese wetenschappelijk plausibel?

Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groetjes,

Chloe Sullivan

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Autisme: kleiner cerebellum en mss link met VSD

Opmerking moderator

Welkom op het forum Chloe! Je topic past prima binnen het vakforum geneeskunde, maar verplaatsen we even naar 'pathologie', aangezien je meer te weten wil komen over ziektebeelden.

Graag zouden we wel nog de bronnen willen zien die je aanhaalt. Zo creëren we transparantie op het forum en weten we ook waar je reeds hebt gezocht.

Heb je links of titels van literatuur?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 2

Re: Autisme: kleiner cerebellum en mss link met VSD

Cura schreef: di 26 mar 2013, 21:08

Opmerking moderator

Welkom op het forum Chloe! Je topic past prima binnen het vakforum geneeskunde, maar verplaatsen we even naar 'pathologie', aangezien je meer te weten wil komen over ziektebeelden.

Graag zouden we wel nog de bronnen willen zien die je aanhaalt. Zo creëren we transparantie op het forum en weten we ook waar je reeds hebt gezocht.

Heb je links of titels van literatuur?
Hey,

wat ik onder andere gevonden heb over het kleinere cerebellum is: http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02178163# (Ik kan het artikel niet helemaal lezen, want dan moet je betalen) en ik heb onder andere ook dit filmpje gevonden waarbij een prof uitleg geeft over autisme: http://www.video.ugent.be/asset/5ccdepKR45Tgw56UMNtYvv5X/view?language=en

Over VSD vind ik vooral veel over hoe het in elkaar zit, maar weinig over wat er precies met het lichaam gebeurt, dat heb ik vooral van horen vertellen. Wat ik bijvoorbeeld allemaal gevonden heb, is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ventrikelseptumdefect - http://www.uzleuven.be/kindercardiologie/het-ventrikel-septum-defect

De link tussen VSD en autisme, daarover heb ik geen enkele studie gevonden, maar wel een ouder die er een vraag over stelt op een forum en ook vraagt of er een mogelijke link kan zijn, maar ik vind het op het eerste gezicht niet onmiddellijk terug, maar ik vind op, mja hoe moet ik het noemen, ouderfora ofzo wel ouders terug die kinderen hebben met zowel autisme als VSD, zoals bijvoorbeeld http://www.bubhub.com.au/community/forums/showthread.php?231428-Introduction-thread-to-help-out-new-people!&p=3535245#post3535245 (hiervoor moet je naar onder scrollen, het is de voorlaatste post)

Met vriendelijk groetjes,

Chloe Sullivan

Reageer