Hulp bij MATLAB

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 34

Hulp bij MATLAB

Hallo,

Ik ben bezig met een text file in Matlab. Hierin staan alle resultaten van de afgelopen 55 jaar van de KNVB bekerfinales. Het staat er als volgt:

SeizoenStart SeizoenEind Winnaar Verliezer GoalsWinnaar GoalsVerliezer Bijzonderheden

1956...............1957.........Fortuna '54..Feijenoord.....4.....................2.....................-

etc.

(zonder de punten)

Ik ben nu zover dat ik de textfile in Matlab heb geopend. Het rekenen met bijvoorbeeld gemiddeld aantal doelpunten van de winnaar is goed te doen.

Maar nu wil ik weten hoe vaak bijvoorbeeld Ajax in de bekerfinale heeft gestaan of bijvoorbeeld de meest voorkomende uitslag. Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen doen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hulp bij MATLAB

Je zal over de hele dataset moeten loopen. (Ofwel tijdens het lezen van de file, ofwel laadt je hem in in een cell array maar dat vraagt mogelijk veel geheugen.)

Je kijkt naar de eerste lijn en je ziet dat Fortuna '54 gewonnen heeft. Je maakt ergens een entry aan voor die ploeg en dan geef je aan dat je die 1 keer bent tegengekomen (noem dit veld bv hits) en dat ze in die wedstrijd 4 goals hebben gemaakt (score).

Dan ga je naar de volgende lijn en je kijkt wie er daar gewonnen heeft. Je vergelijkt die met de lijst van ploegen die je daarvoor al gezien hebt. Als die ploeg al bestaat, dan verhoog je het aantal hits met 1 en je telt het aantal goals op bij het score veld.

Zo loop je over heel de dataset en als je dan op het einde voor elke ploeg score/hits doet dan heb je het gemiddelde aantal doelpunten per gewonnen finale.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Hulp bij MATLAB

Hoe heb je je data nu in Matlab staan? Je kunt hem beter eenmalig inlezen en in een array stoppen dan iedere keer dat je iets wil weten die tabel weer moet lezen. Als je aangeeft hoe je dataset nu eruit ziet (de structuur ervan dus), dan kunnen we je verder helpen.

Reageer