Springen naar inhoud

dieren in formol

• Log in om te kunnen reageren

estaels

estaels

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2006 - 13:40

hallo,
ik was onlangs bij de geboorte van een dood lammetje en aangezien ik diergeneeskunde studeer dacht ik dat het interessant was om het in formol te steken, of enkel de organen, maar ik vroeg me af of ik het in een gewoon efgesloten bokaal kon doen gevuld met formol of moet dat in speciale bokalen?
evelien

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2006 - 13:57

Het is van het grootste belang dat de bokaal luchtdicht afgesloten kan worden, dat er werkelijk geen spoortje formol kan verdampen en dat de pot niet ergens neergezet wordt waar hij omgestoten kan worden. Bij een groter object, zoals je beschrijft, is het belangrijk om ook te injecteren met formaline. Heb je hier geen ervaring mee, vraag dan hulp. Bij diergeneeskunde zit zeker iemand die daar ervaring mee heeft; tenslotte is formaline een uiterst gevaarlijk goedje

Dimevil

Dimevil

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2006 - 17:03

Ik zou je aanraden om alcohol te gebruiken. Formol is echt niet gezond! Je kan ook eerst injecteren met formaline (fixatie is iets beter), en het hele boeltje daarna op alcohol zetten.
En veel geluk in je zoektocht naar een bokaal die groot genoeg is om een lammetje in te steken....
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Bibibio

Bibibio

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2009 - 15:27

Ik had ook een vraagje ivm het bewaren van dieren in formol.

Ik maak een herbarium van ongewervelden. Mijn concentratie formol is 4% is dit goed?

Want eerst leek alles in orde maar dan ging het mis.. Er vormen zich nu witte slierten in het formolwater en ook de beestjes blijven bovendrijven.

Iemand heeft me eens gezegd dat wanneer ze volledig doordrenkt zijn ze van zichzelf wel zouden gaan drijven maar ondertussen liggen ze er al twee maand in en ik kan mij niet voorstellen dat dit proces zo lang kan duren bij een wesp...

en als ik nu een huisslak wil bewaren en ik gooi die dus in de formol dan ga je daar toch niet veel van zien want die kruipt toch in zijn schelp?

Kan iemand mij helpen aub?

Alvast bedankt!

Het bibibioloogje!

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2009 - 16:28

Neem altijd eens een kijkje op een ander topic.

Bericht bekijken
Ik maak een herbarium van ongewervelden. Mijn concentratie formol is 4% is dit goed?[/quote]

Dat moet te doen zijn.

[quote name='Bibibio' post='531878' date='6 July 2009, 16:27']en als ik nu een huisslak wil bewaren en ik gooi die dus in de formol dan ga je daar toch niet veel van zien want die kruipt toch in zijn schelp?[/quote]

Levende slakken in de formol gooien? Dode slakken kunnen niet meer in hun schelp kruipen. Ik begrijp dat je dieren zo natuurgetrouw mogelijk wilt bewaren, en daarom moet je maar een manier vinden om ze te doden onder ze te beschadigen (nachtje in water leggen?)
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Bibibio

Bibibio

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2009 - 11:42

Neem altijd eens een kijkje op een ander topic.

http://www.wetenscha...?showtopic=2144

Dat moet te doen zijn.

Levende slakken in de formol gooien? Dode slakken kunnen niet meer in hun schelp kruipen. Ik begrijp dat je dieren zo natuurgetrouw mogelijk wilt bewaren, en daarom moet je maar een manier vinden om ze te doden onder ze te beschadigen (nachtje in water leggen?)

Ok, bedankt. Wat denkt u dat de oorzaak kan zijn van die witte draden die ontstaan in de formol waar de dieren zich in bevinden?

en hoe lang denkt u dat het duurt vooraleer die dieren gaan 'zweven in het water' ipv bovenaan drijven?

Alvast bedankt!

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2009 - 17:43

Ok, bedankt. Wat denkt u dat de oorzaak kan zijn van die witte draden die ontstaan in de formol waar de dieren zich in bevinden?

Bij welk soort dier treedt dit op? Je spreekt van ongewervelden. Zijn het soms slakken of wormen die je opzet? Hun slijm zal uiteraard denatureren o.i.v de formaline. Dit kan zich dan uiten als witte slierten.

en hoe lang denkt u dat het duurt vooraleer die dieren gaan 'zweven in het water' ipv bovenaan drijven?

Wat versta je onder zweven? Ofwel heeft iets een lagere dichtheid dan de formaline oplossing en drijft het, ofwel heeft iets een hogere dichtheid dan de formaline oplossing en zakt het naar de bodem. Een insect zoals een wesp zou ik eerder drogen. Want formaline is heel giftig.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures